söndag 7 april 2019

skuggan - en hästbok fast med drakar ...

Skuggan - Drakberidaren 1 är helgens tips inför vår litteraturfestival som vi ska ha under världsboksveckan. Just den här boken kommer jag att ge som premie till några av de elever som ska hjälpa till med festivalen eftersom det är en så spännande berättelse med en tjej som är 12 i huvudrollen.

Nuwa tar hjälp av en falsk rekommendation från sin bror för att få börja på drakberidareskolan där rikets flickor tränas för att bli krigare i kejsarens armé. Hon vill helst inte berätta att henne döda mor en gång gått där och spänningen är stor över vilken drake hon skall tilldelas som sin. Hon önskar helst av allt ta reda på vad som hände hennes mamma och när hon börjar på skolan så kastas hon rakt in i kotterier, intriger, hård träning och hemligheter som inkluderar drakklopulver, tveeggade svärd och andra magiska ting.

Den här boken har alla element som gör att man läser sida efter sida och särskilt tyckte jag om skildringen av skolmiljön. Det är internat med olika lärare och tränare, det är en avgränsad miljö som skapar dramatik och som är levande beskriven med många attribut som jag associerar till Japan och Manga. Nu är jag urdålig på Fantasy för barn och ungdom och jämförelsen med Harry Potter är ju straffspark men jag tror att den här boken kan attrahera både killar som gillar t ex Jo Salmsons serie Drakarnas öde och också tjejer i mellanåldern som kanske gillar hästar och livet i stallet.

Det ska bli tre böcker i serien om drakberidarna. Det blir spännande att följa! 

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!