måndag 22 april 2019

ödesryttarna - Star Stable i romanform


Imorgon är det dags att börja fira världsboksveckan och har ni barn i passande ålder runt er så tycker jag absolut att ni ska gå till närmsta bokhandel, det delas ut 50 000 PAX-Nidstången under veckan. Jag själv ska hålla en liten litteraturfestival tillsammans med elever på mellanstadiet på torsdagen och några av böckerna jag ska tipsa om är Helena Dahlgrens serie om Ödesryttarna: Jorvik kallar och Legenden vaknar. För alla barn och unga som spelar det populära Star Stable så är miljöerna bekanta och säkert också en del av handlingen, böckerna är nämligen en påbyggnad/utvidgning av det speluniversum som många unga hästälskare befinner sig i. Jag hade ingen aning om spelet innan jag började läsa och jag kan helt klart se att det hade varit bra om jag hade haft lite koll, nu missar jag säkert många referenser som de som spelar ser som självklara. Det jag inte missar är Dahlgrens blinkningar till Bröderna Lejonhjärta, snyggt gjort då de här romanerna också handlar om barn/ungdomar som beger sig ut på ett uppdrag i det godas tjänst. 

Lisa går på högstadiet och kommer flyttande till Jorvik tillsammans med sin pappa som ska arbeta på en oljerigg. Lisa är mycket ofta ensam hemma och hon saknar sin mamma som dött i en ridolycka. Snart hittar Lisa till stallet, där finns det så många som fyra särskilda hästar som har extraordinära egenskaper, vackrast av dem alla är Starshine. Hon blir god vän med hästarna och deras ryttare och snart så är bandet mellan Lisa och Starshine så starkt att Lisa vågar sig upp på hästryggen igen. Det skulle förstås inte bli mycket till äventyr om det inte fanns en ond sida också, och när Starshine försvinner spårlöst så beger sig flickorna ut för försöka ta reda på vad som hänt. Legenden har talat om att fyra ödesryttare skall rädda landet, är det Lisa, Alex, Linda och Anne som är de efterlängtade?

Det här en blandning mellan hästböcker och fantasy som kanske inte är riktigt min kopp te men Dahlgren skriver i en slags brittisk vi-5 tradition där de olika flickornas erfarenheter och styrkor tas till vara för att lösa problemen, det alltid finns tid för en hembakt kaka och där skolmiljön och stallet bildar fond för gänget som skall ut och besegra skurkar och rädda världen. Det är lättläst, texten är medryckande och meningarna är korta, språket är nutida (det messas, googlas prankas) och särskilt när tjejerna är i stallet så använder Dahlgren all den häst- och ridvokabulär som jag själv minns från min tid som läsare av Britta-böckerna. Kärleken till hästar och ridning strålar ut från sidorna och jag känner en tjej som älskar ridning, älskar Star Stable och som absolut älskar de här böckerna. För henne, och många andra så är den här serien perfekt. Jag ska tipsa om den på torsdag och det skall bli ett nöje! Jag känner på mig att några av tjejerna i femman kommer att vilja låna dem direkt! 

De här böckerna lästes med en stor fullmåne utanför fönstret,
det var passande inramning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!