tisdag 23 april 2019

ett annat jag - Projekt Gemini

Idag firas världsbokdagen runt om i Världen och jag själv laddar för vår lilla litteraturfestival på torsdag. Då ska jag och ett gäng mellanstadieelever tipsa om böcker som vi gillar att läsa och en alldeles nyutkommen spänningsroman hamnar i min hög.

Carin Gerhardsen och Petter Lidbeck har tillsammans skrivit Ett annat jag som börjar med att en trettonårig flicka sprängs i luften strax utanför McDonalds i Stockholm. Malins två kompisar Amanda och Rasmus blir chockade och rädda. De får syn på mannen som lämnade bomben vid flera tillfällen och de blir rejält uppskrämda, dessutom har ju Amandas föräldrar nyligen dött i en olycka, vad händer och varför? När Amanda ber sin moster Bim att ta henne med till det barnhem varifrån hon en gång adopterats så packar de bilen för att kanske kunna få reda på mer om Amandas ursprung.

Samtidigt så håller en välkänd forskare välgörenhetsgala i sin villa i Genéve, hon samlar in pengar till sina barnhem som hon driver runt om i välden. Gemini betyder tvilling och mer än så skall inte avslöjas här.

Det här är en riktigt spännande roman skriven för slukaråldern. Med aktuella teman som terrorism och genmanipulation, arv och miljö paketerat i en roadmovie genom Europas storstäder så fångar författarna läsaren direkt. Korta kapitel, skiftande perspektiv och några rejäla fniss gör boken riktigt läsvärd och jag ser fram emot att läsa mer av den här nybildade författarduon. Jag kan tänka mig att den passar väldigt bra som högläsning, där finns en hel del frågeställningar som skulle kunna diskuteras i en klass och eftersom det är ett sådant driv i berättandet så kan jag tänka mig att texten är spännande också att lyssna till.

Rekommenderas! Jag ska använda mitt exemplar till elever i sexan som behöver få fart på sin läsning, jag tror att de kommer att gilla! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!