tisdag 23 april 2019

staden - Camilla Sten

Rysare står det i säljtexten om Staden av Camilla Sten och jä**ar så ruskig den här boken var. Jag var på väg att sluta lyssna flera gånger men så vann nyfikenheten över rädslan. Jag ville ju hela tiden få veta vad som hänt Alice och de andra i Silvertjärn. Nu ska sägas att skräck inte är min genre så jag är säkert osedvanligt lättskrämd men hela konceptet finns på plats för att det ska bli riktigt ruggigt.

Alice har en mormor som har berättat om den lilla norrländska gruvbyn Silvertjärn, platsen där fler än 900 personer försvann spårlöst för mer än 60 år sedan. Hon bestämmer sig för att göra en dokumentärfilm och den numer övergivna orten och packar bilen med proviant och utrustning för att se vad hon hittar. Med sig har hon sina vänner och när de kommer fram till den helt avskurna platsen börjar mystiska ting hända. Har det med den stängda gruvan att göra, med väckelserörelsen som en gång var dominerande här eller är det onda krafter?

Camilla Sten har skrivit en riktigt bra skräckis, det är krypande otäckheter som kulminerar i våldsamheter, det är hemligheter som skall döljas till varje pris och det är grymheter och mystisk och jag inser att nu är min sådan kvot fylld för det här året. Många som jag pratat med på Fb om boken liknar den vid King och jag vet varför jag läst väldigt lite King. Jag gillar inte att bli rädd. Så enkelt är det. Vill ni bli  skrämda, ja då är det här sommarens bok!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!