tisdag 16 april 2019

skuggan i spelkoden - Eira A. Ekre

Skuggan i spelkoden är en nyutkommen bok för mellanåldern som flirtar med alla de barn som gillar att spela. Afia är en tjej som mycket ofta är ensam hemma. Hennes mamma arbetar med att utveckla spel och det verkar alltid vara en ny deadline på gång. Afia klappar katten, fixar kvällsmat och undrar om klasskamraterna egentligen bara är intresserad av henne om hon får pröva nyheter från mammans jobb. När Afia så får testa det nya spelet så inser hon att händelserna i spelet faktiskt påverkar den verkliga världen och Afia bestämmer sig för att försöka koda om spelet så att inget skall hända, det hon inte förstår är att det öppnar portalen till något helt annat.

Eira A. Ekre har skrivit en spännande bok som passar för alla de barn som helst av allt tillbringar mycket tid med att spela. Jag är ju inte själv i den världen så jag kan inte avgöra huruvida språket och händelserån faktiskt appellerar till de spelande barnen. Jag tror, att det är viktigt att få allt rätt för att det ska bli trovärdigt och intressant att läsa. För en medelålders kvinna som jag är så verkar det var en  spännande idé som borde gå hem men jag får helt enkelt lämna ut boken på provläsning.  Återkommer med elevernas tankar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!