måndag 26 januari 2015

deckarfavorit i repris 1: Mörk Jord

Deckarvecka har vi på Kulturkollo och jag skulle kunna fylla hela utrymmet där. Det går ju inte an så därför kör jag lite parallellt här hos mig. Jag kommer att bjuda 7 deckarfavoriter i repris - en varje dag under temaveckan. 



Mörk Jord av Belinda Bauer är en ruggig historia som utspelar sig på den dimmiga och våta Exmoorheden i vårvinterns tid. Steven Lamb lever med sin mamma, lillebror och mormor i skuggan av morbror Billy som mördades när han var i Stevens ålder. Hela familjens existens skuggas av den tragiska händelsen för 19 år sedan och Steven bestämmer sig för att hitta Billys kropp, den borde finnas någonstans på heden nedgrävd. I fängelset sitter mannen som mördade och våldtog barn då, sex av hans offer har hittats i området och Steven bestämmer sig för att försöka ta reda på var morbrodern ligger begravd. Första steget blir ett brev till Arnold Avery.

Ruggigt bra är den här historien, spännande och psykologiskt trovärdig, otroliga miljöbeskrivningar som genast skapar en film inuti huvudet. Belinda Bauer berättar i ett efterord att hon funderat mycket över hur brott mot barn påverkar familjen som blir kvar. I den här familjen står livet på vänt, mormor står i sitt fönster och tittar efter Billy varje dag, pojkrummet med lego står kvar trots att det kommit nya pojkar i familjen. Det blir en elvaårig pojkes uppgift att frälsa familjen från spöket som håller dem hårt i sitt grepp och utan att avslöja för mycket så är det dags för de vuxna att gå vidare, leva nu och inte i det förgångna. 

Läs, läs, läs - deckare blir nog inte bättre än så här enligt mig. Finns dessutom som e-bok på bibblan!

- från 2012 - 

2 kommentarer:

  1. Den verkar bra! Särskilt miljön lockar mig - har aldrig läst någon av hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra, del av en serie. Vill man läsa fristående så kan jag rekommendera Betraktaren av Belinda Bauer osckså.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!