fredag 29 december 2017

det goda folket - vidskepelse på Irland på 1820-talet

Det goda folket  av Hannah Kent är en minst lika bra roman som hennes debut En mörderska bland oss och ännu en gång har Kent skrivit en historisk roman som kretsar kring en verklig händelse. 1826 dömdes en äldre kvinna i Kerry för mord på en ung, svårt sjuk pojke som dränktes för att han skulle botas. Enligt domen var pojken en bortbyting och kvinnan hävdar till sitt försvar att för att älvorna skulle skifta tillbaks så krävdes ett antal olika behandlingar.

Den berättelsen och många andra historiska källor har Hannah Kent skapat ett spännande och mycket gripande fiktivt verk av. När vi reste på Irland i somras så mötte oss älvor och älvsouvenirer överallt och jag var för dåligt påläst. Om jag hade läst den här romanen först så hade jag vetat mer och hade troligen intresserat mig mer. Älvorna och andra väsen på Irland och vidskepelsen kring dem liknar mycket den som finns i vår nordiska folktro och till exempel föreställningen om att man måste vara snäll mot bortbytingen eftersom ens eget barn blir behandlat likadant av trollen/älvorna känns igen.

I Kents roman så får vi möta Nóra som oväntat blir änka. Kvar i stugan har hon barnbarnet Micheál som hon gömmer för de andra byborna. Han är i fyraårsåldern och kan varken gå eller tala, Nóra har skickat efter doktorn men han kunde inte hjälpa. Hon sätter sin tro till bygdens läkekvinna Nance som med sina örter och sitt kunnande om det goda folket har hjälpt många bybor. Prästen är inte alls förtjust i Nances "trollkonster" och försöker få henne bort från byn, och än en gång så kolliderar två olika förhållningssätt. Människor har i alla tider försökt att förklara det i sin värld som inte går att förstå, om det handlar om sjukdomar eller naturväsen som måste blidkas eller annat. Så kommer vetenskapen, som i det här fallet (och hos Lars Levi Laestadius i Koka Björn) representeras av prästerskapet.

Min läsning av Koka björn, tittande på Alias Grace och Det goda folket passade synnerligen väl ihop. Olika perspektiv som belyser hur vårt moderna samhälle vuxit fram genom att människor genom mod och nyfikenhet har försökt att förstå mer.  

8 kommentarer:

  1. tyckte mycket om Kents bok, har du sett Simon Reeves program om folktro på Irland:
    http://urplay.se/program/197047-irland-med-simon-reeve-bland-feer-och-pilgrimer

    SvaraRadera
  2. W B Yeats har skrivit en hel del om irländsk folktro.

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra att du skrev om denna,har glömt bort att jag skulle låna boken!
    Kusin a

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer den på posten :-) God läsning önskas!

      Radera
  4. Jag gillade inte Kents bok jättemycket när jag läste den, men har tänkt på den så mycket efteråt. Måste nästan läsa den här också även om den inte låter som min typ av bok,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt min typ heller, men den är mycket väl skriven och folktron och vad social kontroll gör med människor inen by är spännande.

      Radera
  5. Det där låter intressant, och jag älskade ju En mörderska bland oss! Har den hemma, men det var ju det där med att det är så många andra böcker här hemma att välja på också ... :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!