söndag 17 december 2017

lucka nummer sjutton!



Lappin och Lapinova av Virginia Woolf är dagens lucka i novellixkalendern. Det är en novell om äktenskapet och behovet av att odla ett eget rum för livet tillsammans. Hos paret Rosalind och Ernest i novellen så blir det fantasilandet där de båda är vildkaniner, där de kan leka och tumla runt och sorglöst längta efter sallad. Snart tränger sig vardagen på och släktträffar och sysslor gör att kaninlandet förefaller allt mer avlägset, Rosalind vill allt mer desperat fortsätta att vistas i sagolandet men Ernest (passande namnval för de båda) är den oförskräckta och målmedvetna praktikern. Det kan bara sluta på ett sätt. Kollaps. 

Jag har läst mycket lite av Virginia Woolf, hennes romaner har jag bara läst utdrag från. Inte ens resan till Cornwall och Fyren fick mig att läsa ut en hel roman. Jag är ingen fan av 'stream of consciousness' och det has gjort att jag tappet farten. Kanske är det dags för mig att ta mig an fler av hennes noveller. Jag har de samlade novellerna här i min hylla och loser man en novell i taget så är ju Woolf en fantastisk författare. Lite sugen blir jag faktiskt på att se om filmen "Timmarna".

2 kommentarer:

  1. Woolf tröttnar man inte på, har sett filmen, har Cunninghams bok och hittade dvd på loppis, kanske dags för att se den igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tror att jag ska ta en titt i långhelgerna. Fin film!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!