fredag 22 december 2017

nocturner - Kazuo Ishiguro

Fem noveller av den färske Nobelpristagaren med musik som gemensam nämnare, snabbt utgivna i ny pocketutgåva. Det handlar om musicerande i relation till lyssnande. Man kan gissa att Ishiguro varit mycket musikintresserad och att han varit amatörmusiker själv. Ett återkommande tema är framgång och brist på sådan. I den enda av novellerna som inte handlar om musiker bjuder mannen i ett fallerande förhållande hem en ungdomsvän för att frun skall förstå att det finns sådana som är mer misslyckade än hennes make. Utseende och image som förutsättning för kommersiell framgång inom musik tas upp.

Jag läste Återstoden av dagen och tyckte tydligen mycket om den när jag kollar vad jag skrev på bloggen. Nocturner är väl ingen sådan där fantastisk aha-upplevelse, det är mer trevlig läsning. Noveller kan ju hinna gripa tag i en mer på djupet än vad som görs här, men troligen är det meningen att det skall vara lite lättsamma skisser i det här fallet och som sådana är de eleganta. Jag köpte mitt exemplar på Pocket Shop på Göteborgs central och Nocturner kan väl ses som den perfekta tågläsningen under julhelgen. Man stoltserar med en Nobelpristagare på omslaget och läser lagom långa, lite underfundiga, berättelser medan jullugnet infinner sig.

/Gästbloggare M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!