fredag 8 december 2017

lucka nummer åtta!


Jag tror jag var Filterprenumerant från början, gillade Offside och följde med när samma gäng startade Filter med långläsningsartiklar. Därmed borde jag ha läst Den tunna linjen, Acnegrundarens uppgång och fall, skriven av Mattias Göransson från första numret av Filter och publicerad i Novellix vid femtionummersjubiléet. Eftersom jag har dåligt minne var det dock som ny läsning och intressant sådan. Man får följa Jesper Kouthoofd från ung reklamare via starten av Acne fram till 2008 då han lämnat företaget efter en klassisk schism mellan idealistisk grundare och mer affärsmedvetna partners. Man har läst det förut (bokstavligen i mitt fall som sagt), men det är inte desto mindre fascinerande.

Reportaget är i klassisk Filterstil och berättar rakt upp och ned historien baserad på ett antal intervjuer. Visst görs det kanske ibland försök att förstärka lite här och där, men utan någon sensationslystnad (Steve Jobs name droppas lite omotiverat för att det säkert skall gå fram hur coolt Acne är). Det är en kulturgärning med ett magasin som producerar långläsning om svenska företeelser. Skäms lite för att jag inte prenumererar längre och hoppas att det går bra för dem fortsatt. Just Den tunna linjen handlar ju om en storstadsföreteelse, men det har varit mycket avstickare ut i glesbygd under åren också. Novellixutgåvan får helt enkel ses som en uppmaning till folk, inklusive undertecknad, att läsa Filter.

/Gästbloggare M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!