torsdag 21 december 2017

julveckan bjöd på mys - och Pettson och Findus förstås


Skolans julkalender har ordnats av alla klasser och olika personalgrupper har
pyntat var sitt fönster ihop med "sina" elever. 24 olika fönster har avtäckts och min favorit
är julkulan som åk 1 gjort tillsammans med fröken Therese. Så läcker! 
Adventstiden är den mysigaste av tider i skolans värld, vi pyntar och myser och pysslar och sjunger och ... alla de schemabrytande aktiviteterna kan ställa till det rejält för elever med särskilda behov. I mitt lilla klassrum har alltså en hel del ändå varit sig likt och med risk för att bli tjatig så vill jag igen, och igen puffa för att använda skönlitteratur i undervisningen. Vill man få elever att utveckla sitt språk, läsande och skrivande så är det oslagbart! 

Eleverna har under hösten älskat att jobba med den vresige gubben Pettson och katten Findus i olika sammanhang. Varför ändra på ett vinnande koncept? Dags för att dyka ned i Pettson får julbesök. Illustrationerna är fantastiska att skriva till! Alla, jag lovar, alla blir så sugna på att läsa och skriva, ordförrådet och meningsbyggnaden hjälps vi åt med och läslusten kommer på köpet. 











Med en ögonblicksbild från korridoren så önskar jag alla
mina undervisningsintresserade läsare en God Läsjul!
(och ja, jag har fått tillåtelse att publicera bilden och nej, den är inte alls arrangerad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!