söndag 24 december 2017

lucka nummer tjugofyra!



Som sista novell i årets novellixkalender låg Johanna Nilssons Levande läppar rekommenderas  och en fin anteckningsbok i samma mönster som omslaget. Charlie är en ung man som har en massa högskolepoäng men ingen riktning i livet. En sen natt möter han Smilla och förälskelsen är total. Sexet är bra och han blir som förtrollad. Han dras in i hennes liv, som är något helt annat än det han är van vid och livet snurrar allt fortare. 

Just den här novellen var inget för mig men det är det som är styrkan med novellen som format. Man läser en halvtimme och så är texten slut. Ibland så längtar man efter mycket mer och då kan man gå vidare med författarens andra texter, novellsamlingar eller romaner. Och ibland så kan man se det som den smakbit som det är och känna sig nöjd med det.

Så är då hela kalendern genomläst och jag kan verkligen puffa för novellen som format. Oavsett om man är en storläsare, som jag själv, eller mer sparsmakad i sin val så ger novellen en valfrihet som få andra texter. Utan att vara det minsta sponsrad av Novellix (jag har köpt min kalender ...) så kan jag varmt puffa för deras prenumerationer och olika boxar. De levererar verkligen stora läsupplevelser i snyggt litet format. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!