lördag 2 december 2017

Lucka nummer två!


Elin Bengtsson var mest känd för mig genom hennes augustprisnominerade roman Ormbunkslandet, som jag inte läste trots att jag var ambassadör förra året. Nu låg novellen En vinterlek i lucka nummer två, äntligen blir det av att läsa den här spännande författaren!

Den unga kvinnan som berättar är på krogen med sin flickvän Josefin och plötsligt står han bara där. Gabriel, han som var hennes allt då på högstadiet och som hon aldrig riktigt visste om han brydde sig om henne. De hälsar och han frågar om hon vill gå med ut och röka, hon pendlar mellan att vara den 14-åriga tjejen som darrar bara hon ser honom. Hon som vänder upp sina tassar och kapitulerar totalt och går med på vad som helst för att få vara i hans närhet och den kvinna hon är nu. En stark och självständig student med en flickvän som hon älskar. Doften av Gabriel kastar henne tillbaks i den beroendeställning som hon en gång var i och vinternatten utanför är kall, stjärnorna gnistra och glimma och krogen ligger vid en öde kaj. Kanske är det dags att ta kommandot? 

En vinterlek är en kort text som skulle passa väldigt bra att läsa på högstadiet, den väcker känslor och har ett innehåll som skulle räcka till flera lektioner - särskilt nu i efterdyningarna av #metoo. Hoppas mina lärarkompisar som är jobbar med åttor och nior ser den här texten, anse er tipsade! 

4 kommentarer:

  1. Den här är jag sugen på att läsa! Kalendern med Novellixer är verkligen en trevlig idé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu hoppas jag att jag ska kunna hålla i och läsa en om dan också :-)

      Radera
  2. Åh så härligt med novellkalender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, superbra idé av novellix att plocka ihop 24 stycken överraskningsnoveller. Jag ska försöka hålla i och läsa i samma tempo som jag öppnar :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!