fredag 8 december 2017

jag fann dig - Lisa Jewell


Jag fann dig av Lisa Jewell har jag lyssnat till i Maria Lyckows uppläsning och det är en helt OK upplevelse. Om man tycker om relationsromaner med spänningsinslag likt Liane Moriarty så är Lisa Jewells senaste romaner helt i samma stil. För något år sedan läste jag Flickorna i parken och nu var det då dags för Jag fann dig. 

Alice är en ensamstående mamma till tre som flytt storstaden London och bosatt sig i en kuststad. Hon älskar sina hundar, försörjer sig genom att skapa vackra konstverk av kartor och är sedd som en lite udda figur i en den lilla staden. En dag hittar hon en man på stranden som helt tappat sitt minne. Han har inga identitetshandlingar och han bara sitter där och tittar ut över vattnet. Alice tar sig an honom och försöker ta reda på vem han kan vara.

Samtidigt sitter en ung kvinna från Kiev i en nybyggd lägenhet utanför London och väntar på den man hon gift sig med för bara några veckor sedan. Han kommer inte hem, hör inte av sig och när hon anmäler försvinnandet till polisen så kan de inte mycket göra. Hon måste själv börja leta ... 

Lite spänning, lite romatik och mycket vardagsrelationer bjuder Lisa Jewell på, som alltid är hon en pålitlig författare som levererar lättläst och välskrivet. Perfekt läsning om man vill byta ut TV-serietittandet mot en lagom underhållande bok eller om man ska ta med sig en pocket på semestern. Jag kan ändå inte sluta snegla på romanerna innan Jewell började ta med spänningselementen. Fågelburen - där har ni min favorit! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!