måndag 22 oktober 2018

en endaste!


Hörrni, en enda av alla nominerade böcker har jag läst. En. Det har jag aldrig varit med om förut.

Två av de nominerade i skönlitterära klassen har jag i min hög - Sami Saids och Karin Smirnoffs men resten har jag inte läst och inte haft tanken på att läsa. Comedy Queen är alltså den enda jag läst på förhand så om jag ska läsa alla så får jag sätta fart! Noterbart är att det är många lite mindre förlag som har titlar nominerade i år. Norstedts ingen alls. 

Listan ser ut som följer:

Årets skönlitterära bok
”Aednan” av Linnea Axelsson (Albert Bonniers förlag)
”Skalornas förråd” av Ulf Eriksson (Albert Bonniers förlag)
”En shtetl i Stockholm” av Kenneth Hermele (Weyler förlag)
”Socialdemokratiska noveller” av Björn Runeborg - (Modernista)
”Människan är den vackraste staden” av Sami Said -  (Natur & Kultur)
”Jag for ner till bror” av Karin Smirnoff -  (Polaris)

Årets svenska fackbok
”Gubbas hage” av Kerstin Ekman -  (Albert Bonniers förlag)
”Internet är trasigt” av Martin Gelin & Karin Pettersson (Natur & Kultur)
”Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg” av Jens Liljestrand - (Albert Bonniers förlag)
”Svälten. Hungeråren som formade Sverige” av Magnus Västerbro  (Albert Bonniers förlag)
”Mammorna” av Alexandra Pascalidou (Atlas)
”Lars Tunbjörk. Retrospektiv” av Lars Tunbjörk, Maud Nycander, Göran Odbratt & Kathy Ryan (Max Ström)

Årets svenska barn- och ungdomsbok
”Gropen” av Emma AdBåge (Rabén & Sjögren)
”Vi kommer snart hem igen” av Jessica Bab Bonde & Peter Bergting (Natur & Kultur)
”Hemma hos Harald Henriksson” av Uje Brandelius & Clara Dackenberg (Lilla Piratförlaget)
”Rymlingarna” av Kitty Crowther & Ulf Stark (Lilla Piratförlaget)
”Regn” av Anders Holmer -  (Natur & Kultur)
”Comedy queen” av Jenny Jägerfeld -  (Rabén & Sjögren)




2 kommentarer:

  1. Jag har för längesedan insett att jag sällan läser böcker som nominerats till priser, men jag brukar i alla fall känna igen titlarna. I årets nomineringar känner jag bara till ett par titlar. Lite nyfiken blev jag på Hermeles bok, men annars lockar inte de nominerade mig till läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite tvärt om och brukar ofta ha läst de som nomineras till olika priser men i år var det magert. Har nu läst Karin Smirnoffs och håller på med Sami Saids. Hermeles är jag också sugen på men får se. Ska läsa några av bilderböckerna har jag tänkt och kanske Vilhelm Moberg men sedan är det nog stopp.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!