fredag 19 oktober 2018

skuggorna ruva - Jonas Moström

Skuggorna ruva av Jonas Moström är del fem i serien om psykiatrikern Natalie som arbetar i Uppsala och emellanåt blir inkallad för att hjälpa till i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp. Den här gången blir hon och poliskollegan Johan från Sundsvall anlitade för att utreda ett försvinnande i den lilla byn Svartvik i Jämtland. Det är ortens lucia  Ebba som försvann på kvällen till kröningen. Mitt i smällkalla midvintern kommer de till ett samhälle där alla känner alla och när Ebbas lärare blir brutalt mördad i sitt hem så blir fallet än mer komplicerat. Rykten går men ingen vill egentligen prata med poliserna och kylan underlättar inte samarbetet med lokalbefolkningen.

Just den här tillstängda och socialt kontrollerade miljön och den kalla årstiden gör att det blir en särskild stämning och det tillför verkligen till spänningen i den här deckaren. Jag tycker om serien om Nathalie, det är lättläst och spännande. Särskilt passar den att läsa nu när mörkret lägger sig över landet. 

6 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har ju precis börjat med ljudböcker, detta var den första jag lyssnade på!gillar Moström
    Kusin A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gillade du att lyssna då? Gick det bra? Ska du fortsätta och lyssna på fler böcker?

      Radera
  2. Kommer absolut att fortsätta med att lyssna, efter den blev det Elly Griffiths, den mörka ängeln
    Kusin A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittat till ännu ett sätt att läsa!

      Radera
  3. Moströms böcker är perfekta som ljudböcker tycker jag. Den förra serien är jag inte så förtjust i men serien om Nathalie är bra avkopplingslyssning. Ska lyssna på Skuggorna ruva framåt lucia tänkte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra plan! Den passar verkligen som decemberlyssning!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!