onsdag 6 juni 2018

falska vänner - Jane Harper



Falska vänner av Jane Harper är en ny spänningsroman som utspelar sig i Australien. Precis som i Hetta så spelar naturen och vädrets krafter roll för händelseutvecklingen. I den här boken så är det fem kvinnor som beger sig ut på en teambuilding-aktivitet i den australienska outbacken. Ingen av dem är väl egentligen särskilt sugen men de förväntas genomföra vandringen, de släpps av med karta och utrustning och skall hämtas upp några dygn senare. Fem kvinnor går in i vildmarken och bara fyra kommer ut därifrån. Alice kom aldrig fram. Vad har hänt dem på vägen? Kan det som hänt kopplas samman med andra kvinnor som försvunnit i området för år sedan?

Polisen Aaron Falk kallas in för att utreda försvinnandet, han har nämligen redan kunskaper om den försvunna kvinnan och hennes roll i företaget som de alla jobbar på. Så vecklas en berättelse om vänskap och lojalitet ut, manipulation och svek är vardag och ingen vet riktigt vem man kan lita på. Och det är någonstans i de här ränkerna och spelet mellan kvinnorna som jag tappar lite fart i läsningen. I en situation som handlar om att överleva så tänker jag mig att människor kanske kan samarbeta för att faktiskt klara livet, det hoppas man ju på. Det där med falska vänner känns ganska otäckt att läsa om.

Om ett par dagar skall jag åka med vänner till Malören, en fyrplats i Bottenviken, och där ska vara både orm och myggfritt men jag kan lita på att mina vänner inte skulle svika mig om något händer mig där. Det känns skönt.



2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!