måndag 18 juni 2018

livet kan börja - Sheila o'Flanagan

Bilden tagen på Malören Lodge - boken lämnades där i deras lilla bibliotek. 

Man kan undra vad som hänt? Har det här blivit en blogg med bara feelgood eller?  Sanningen att säga så har jag haft det så pass utmanande i mitt liv att jag nästan, nästan inte klarat att läsa. Bloggandet går också på autopilot och det jag skriver är varken välformulerat eller särskilt spännande, men jag skriver. Det får vara gott nog just nu. Det kommer väl en dag när jag är lite mer på banan igen, tills dess så får det bli korta inlägg och lättsam läsning.

Sheila o'Flanagan är en mycket produktiv irländsk författare och hennes senaste översatta till svenska har fått titeln Livet kan börja. Romanen börjar i Dublin, Imogen har sagt till sin man att hon skall åka på affärsresa till Paris men istället verkställer hon sin sedan länge uttänkta plan. Hon vill börja om, och landet hon väljer är Frankrike. Den lilla kuststaden nära Frankrikes gräns har en särskild betydelse för henne och väl på plats försöker hon bli den person som hon var innan hon träffade sin man Vince.  Jag gillade den här lättlästa boken allra mest för miljön och känslan av att "vill jag så kan jag". Trots att livet inte varit helt snällt mot Imogen så bestämmer hon sig för att må bra, följa sitt hjärta och våga. Den typen av pepp kan alla behöva nu och då!

4 kommentarer:

  1. tyckte om boken, lagom drivig kvinna, hon blir ju det, trots en man man inte vill träffa,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut. Härligt med en kvinna som sänkts av sin man och ändå vågar.

      Radera
  2. Visst är det gott nog! Att hänga i, läsa och skriva även när annat i livet utmanar, är värt så mycket. Men ibland går det inte, och när läsandet och skrivandet fått stå tillbaka helt är det allt för lätt att fortsätta skjuta på det. Har själv just lite trevande kommit igång igen efter ett oönskat uppehåll och tror det varit bättre om det aldrig helt satts på vänt. Så alla pepp och all heder åt dig som hänger i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, gott nog får vara gott nog. För mig är läsa och skriva en ventil som ofta fungerar men den här våren har varit ovanlig på många sätt. Det som vanligen ger mig energi har varit mycket jobbigt. Som tur är har ljudböcker funkat ganska ok ändå.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!