fredag 29 juni 2018

mot Cancale - ostronets huvudstad!

GR 34 heter vandringsleden som går längs med Bretagnes kust och jag hade tänkt mig att gå sträckan Cancale - Saint-Maló under resan. Med tanke på hur krävande den lilla korta snutten till Dinard var så avstod jag. Insåg att det skulle innebära minst 8 timmars vandring och det är jag inte i form för, på platt mark kanske det skulle gått men inte i den här minst sagt kuperade naturen.  För 1.20 € åkte jag buss till grannstaden och tänkte att jag går väl en liten bit, som blev en ganska lång sträcka till slut. Svart och dramatisk bergart gör naturupplevelsen mycket annorlunda och som det var värt att klättra både uppför och nedför. Ibland fanns det trappor men oftast inte ...









Man känner sig som att man vandrar omkring i en turistbroschyr. Det ser ut såhär. Överallt! Sista biten av min vandring (som slutade på 12 km) gick över klapperstensstranden mot den lilla hamnen i Cancale där ostronmarknaden hålls. Ständig ström av fiskare som skördade ostronen och mängder av människor som ville äta dem. Jag åt inte. Men jag gjorde ett seriöst tänk på att kanske pröva. Är det någon gång i livet man ska äta ostron är det väl här. 50 centimes för ett enda, 5 € för ett dussin, så det var då inte priset som avskräckte. Mais, non. Pas pour moi.  






Och bussen gick hem också. Väldigt skönt!

1 kommentar:

  1. ser spännande ut, musslor har jag ätit i Frankrike - men bara ett ostron i Skottland... vågade inte beställa fler, med rökig whisky till

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!