söndag 3 juni 2018

inför bokmässan: Still me av Jojo Moyes


Lördag den 29 september gästar Jojo Moyes bokmässan och deltar i seminariet Från författardrömmar till succé. Det fick mig att bestämma mig för att läsa den tredje delen om Louisa Clark, den unga tjejen som vi möter i Livet efter dig och uppföljaren Arvet efter dig. I Still Me  så har Louisa bestämt sig för att arbeta som personlig assistent åt en kvinna i NY. Efter att serien gått på tomgång under del två så tycker jag att förflyttningen till NY gör att intresset för Louisa väcks igen. Hon hamnar hos en ung kvinna, gift med en äldre man och deras liv och livet i USA överhuvudtaget får Louisa att reflektera ett varv till över vad som gör ett liv lyckligt och vad man egentligen önskar sig. Pengar och glamour, vackra saker och kläder kanske inte betyder det minsta om man inte har något vettigt att göra, några utmaningar att tampas med och vänner att dela dem med?

Humor och mycket rappa dialoger, träffsäkra iakttagelser och en smula förvirrad och strulig romantik. NY-miljöer och det tacksamma att jämföra livet i London med det i NY. Allt som allt är det här en härlig feelgoodare som är klart värd att läsa eller lyssna på. Jag lyssnade på engelska den här gången och kanske gjorde det att boken blev bättre, jargong, ordlekar och snabba humoristiska ordväxlingar kan ibland vara svåra att översätta och nu fick jag det där sköna brittiska "tjötet" rakt in i örat.  Jag vet inte men min gissning är att den här romanen mycket snart blir film, den är perfekt för det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!