tisdag 5 juni 2018

tematrio: sommar


Lyrans Noblesser skriver "Den senaste veckan har det väl odiskutabelt varit sommar och temat denna vecka är helt enkelt berättelser som utspelar sig på sommaren. En extra guldstjärna får ni om ni dessutom berättar om böcker som har ordet sommar i titeln."

Så då gör jag helt enkelt det. Mina tips är:

Sommaren utan män av Siri Hustvedt som jag läste 2011. Så här skrev jag om den då: Siri Hustvedt överraskar mig i sin nya roman, att den skulle vara tänkvärd och utvidga mitt ordförråd, vacker och poetisk och mitt i samtiden det visste jag nästan innan jag ens öppnat pärmarna men rolig? Kvick, spirituell och vass i sina kommentarer om mänskligheten och dess förfall, självdistans till det poesiskrivande jaget och småfniss på nästan varje sida - det hade jag inte förväntat mig. Lättsamt, välskrivet och full pott!

Roman nummer två blir Mot ännu en sommar av Janet Frame. Frame är en av mina absoluta favoritförfattare och den här boken gavs ut efter hennes död eftersom hon själv menade att innehållet var för personligt. Huvudperson är Grace som flyttar från Nya Zeeland för att skriva på sin roman. Mitt omdöme 2010 när jag läste boken var: Bilden av Grace som en fågel som söker frihet, värme, trygghet och lycka återkommer i Mot Ännu En Sommar som Janet Frame skrev redan 1963. Jag läste med stor glädje denna underbara lilla roman som är så välskriven, på varje sida finns så mycket att fundera kring och barndomsskildringarna tyckte jag mycket om. Detta är en ganska mörk och ångestfylld roman men det vackra språket och hoppfullheten tar över. Jag känner mig lycklig över att konstatera att den lilla flyttfågeln tar sig an sin framtid och flyger vidare mot ännu en sommar. Trösterikt.

Mitt tredje tips får bli en bok som jag ännu inte börjat på men som jag är mycket sugen på att läsa är Summer av Monica Sabolo. För mig som bott ett år i Genéve så lockar den riktigt mycket. 

12 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Hustvedt är så omständig... men denna väntar i bokhyllan, läst Doftande trädgårdar för de blinda av Janet Frame, lite speciell, kanske värt en omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är en ovanligt rakt berättad Hustvedt, mycket bra!

      Radera
  3. Hustvedt borde jag läsa ngt mer av, flera olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får vara på humör bara. Det går inte fort ...

      Radera
  4. Tre författare som jag inte har utforskat. Kul!

    SvaraRadera
  5. Sommaren utan män köpte jag på bokrean i år efter att ha läst om den i bloggar. Den är med i min trio. Litet skönt att läsa att du tyckte om den, eftersom jag nu fått kommentarer från andra bloggare att de inte var så förtjusta i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att du kommer att gilla. Hon skriver speciellt så man får lyssna in tempot och inte stressa.

      Radera
    2. Alla olika åsikter om boken får mig att vilja läsa den direkt. Det kanske får bli så.

      Radera
  6. Jag har blandade känslor inför Hustvedt... som du säger, de tar lite tid och kraft. "Sommaren utan män" är nog ändå hennes bästa!

    SvaraRadera
  7. Hustvedt läste jag, men var mycket måttligt förtjust. hon
    är lite ojämn. Sabolo låter spännande

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!