torsdag 14 juli 2011

den liljan får mig att minnas

Dagliljorna blommar med sina allra vackraste klockor bredvid vägen jämte soptunnan. Härligt att se något så vackert med soppåse i hand! Varje gång jag ser dem minner de mig om den lilla innergård i Bagaregården där de en gång stått. Där vi en gång levt och där dottern vuxit upp från baby till nästanvuxen. Långt är heller inte tankesprånget till farbror Malmberg som planterat och vårdat den lilla trädgården med bibliskt motiv under många år, han som bodde i huset mer än 60 år och skötte planteringarna långt upp i ålder. Han var också något av en gammaldags, lite stilig charmör och standardkommentaren till mig när jag rensade eller vattnade var: - Å, en sådan vacker blomma i rabatten. Man tackar. Nu står några av de lökarna här hos mig i sommarstugan, de senaste åren har elaka baggar ätit ur knopparna innan de hunnit blomma så jag gläder mig lite extra åt de här rasande vackra blommorna i rabatten...

3 kommentarer:

  1. Härligt med vackra blommor som dessutom har en personlig historia :-)

    SvaraRadera
  2. Jag minns farbror Malmberg och den vackra innergården. Det är extra roligt att ha någon att minnas när man betraktar t ex blommor. Själv tänker jag på min mormor när
    dessa liljor blommar, som de gör hos oss nu också. Liljorna kommer från mormors hem.

    UBO

    SvaraRadera
  3. Tur hade jag som fotograferade dem igår också för idag har det regnat. Mycket.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!