måndag 25 juli 2011

det goda inom dig

Både Nu ska jag sjunga dig milda sånger och En sonat för Miriam tyckte jag var härliga läsupplevelser så när Linda Olssons senaste roman Det goda inom dig dök upp som e-boksnyhet på bibblan så blev det hemlån. Direkt. Jag behövde inte bli besviken för Olssons nya bok är precis lika bra som de tidigare, jag känner igen hennes berättaröst som melodiskt slingrar sig över sidorna. Hon har lyckats att skriva en vacker historia som ställer oss läsare den svåra frågan om hur mycket ansvar ett barn ska tvingas ta. I berättelsen som utspelar sig på Nya Zeeland möter vi den medelålders doktor Marion som är duktig på att packa undan sina minnen i lådor och sätta livet på sparlåga. En dag möter hon en liten maoripojke på starnden och deras trevande vänskap hjälper Marion att våga plocka fram de bortstuvade minnena från Åland, Stockholm och London ett efter ett. Hon får allt mer grepp om vem hon en gång var, då när hon var Marianne och vem hon vill bli.

Linda Olssons personportätt är hennes styrka, hon kan med några få ord göra människorna levande för mig och miljöerna de vistas i blir en naturlig förlängning av människorna. Där finns också en hoppfullhet - det går att förändra om man har mod att släppa in andra människor i sitt liv och konfrontera sina minnen. Stark läsning som inte blir sentimental eller kletig utan riktigt bra. Rekommenderas.

Nu missar jag henne på Åmåls författardagar men hoppas på att jag får möjlighet att lyssna till Linda Olsson på bokmässan. Hon kommer dit och samtalar om sin bok på fredagen den 23 september. Det vill jag höra.

Läs om boken på hos SvD, låna eller köp den!

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte också mycket om hennes två andra böcker framförallt den första. Visste inte om att en tredje fanns - Vilken tur att jag läser din blogg :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du skriver massa trevligt här på bloggen, då blir jag glad! Boken var faktiskt riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har några frågor om boken den goda inom dig.
      Är du snäll kan du svara mig?

      Radera
  3. Ja! En till av henne! *skriver upp*

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1-när utspelar sig handlingen? Nu tid eller framtid?
      2-under hur lång tid utspelar sig handligen?
      3-är tiden viktig?pà vilken sätt?
      Är miljon noggrant beskriven eller får man några bitar här å där?
      4-vad handlar berättelsen om?
      5-finns det någon punkt då personerna ser allt på nytt sätt?
      6-vem eller vilka är huvudperon?
      7-Hurdan är huvudpersonen/huvudpersonerna?
      8- vilka viktiga bifigurer finns det?
      Tack så hemskt myckt 

      Radera
    2. Jag har frågat några frågor ovan på om boken "den goda inom dig"
      Är du snäll svara mig här.
      Tack

      Radera
    3. Jag föreslår att du läser boken så får du svar på dina frågor. Var och en får göra sin egen läxa :-)

      Radera
    4. Men jag är ju en utländning ...:(
      Jag fattar ingenting av boken.
      Snälla skriv korta svara pà de frågorna.snälla :(

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!