söndag 3 juli 2011

om inte nu så när?

Jag låter helt enkelt Annika Thor själv berätta om sin historiska roman Om inte nu så när? som är ett gripande dokument över händelser i svensk historia som kanske faller i glömska om inte någon påminner oss. Vad jag förstår ligger mycket efterforskningar i brev, tidningar och arkiv till grund för ramberättelsen, i boken får vi följa sex människors öden i Sverige på 30 och 40-talet och det är både spännande och upprörande läsning. Frågan om vem som behöver skydd, vilka flyktingar som skall släppas över gränsen ställs på sin spets efter kristallnatten 1938. Judinnan Ilse får gång efter annan avslag när hon söker inresetillstånd för sina åldrade föräldrar och hon frågar sig uppgivet: Om inte nu så när?

Det kändes när jag läste boken att nu är tiden att berätta deras historia. Vår historia. Så att vi kan lära inför framtiden. Det är bara att tacka Annika Thor för att hon skrivit en så läsvärd och gripande skildring där många olika röster får komma till tals och där rädslan för det okända  bildar en komplex väv där den enskilda människan har svårt att göra det som hjärtat säger är rätt. Det borde vara enkelt, och blir ändå svårt. Jag ser redan fram emot att höra henne på bokmässan, där finns möjlighet både fredag och lördag att lyssna till hennes tankar om främlingskap nu och då, skuld och ansvar och om hur våra värderingar påverkas av yttre omständigheter.

2 kommentarer:

  1. Jag har lånat ett gäng böcker till min läsplatta inför semestern och detta är en av dem. Ser fram emot att läsa!

    SvaraRadera
  2. Den är mycket läsvärd om jag får tycka...Det dokumentära gör texten lite omständig emellenåt men jag försår ju att Thor har velat få med så mycket fakta som möjligt. Ska bli spännande att läsa vad du tycker om den.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!