söndag 13 november 2011

alternativ till läsning

Vad kan en bokälskare göra när läslusten och läslugnet inte riktigt finns?
Läsa tidningar om böcker och köpa böcker så klart! Tur att det snart är både födelsedagar och jul så att jag kan botanisera på adlibris utan dåligt samvete. I min julklappssäck hamnar bland annat:

1 9172991720 FUNKE, CORNELIA:DRAKRYTTARE
1 9127121313 HÖJER, DAN:DEN ÖDE GRAVEN
1 9163827123 HALLBERG, LIN:ALLA ÄLSKAR SIGGE
1 9163845210 HALLBERG, LIN:TORSDAGAR MED SIGGE

Behöver jag säga pojke snart nio och flicka snart 7. Inget revolutionerande precis men troligtvis mkt uppskattat!

PS. Artikel om Cornelia Funke i SvD. lördag 12/11. Cornelia Funke talar så klokt om barns behov av en värld där sagor och myter får finnas och där
"Barn vill mer. De vill prata om de stora frågorna, som ont, gott, liv, död och om andra verkligheter. Men så säger en del kritiker att fantasyböcker bara är verklighetsflykt. Men då svarar jag som Tolkien: Vem kan vara emot flykt förutom fängelsevakterna?"

3 kommentarer:

  1. Drakryttare ska jag nog spana in till min 9 åring. Låter intressant. Hästböcker har jag aldrig fått henne att intressera sig för (och jag som tycker de är så mysiga!!). För att inte tala om kärleksböcker - de snäser hon bort omedelbart :)

    SvaraRadera
  2. Drakryttaren är underbart härlig =) Tack för tipset om intervjun!

    SvaraRadera
  3. Kul att kunna tipsa!
    Hoppas verkligen att det ska bli lyckade presenter, har fått heta tips om att hästböcker är populära. Siggeböckerna läser iaf mina elever mest hela tiden :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!