fredag 18 november 2011

de måske egnede

Debatten om skolan går hög just nu. Var och varannan dag kan vi höra i Sveriges Radios satsning Den orättvisa skolan hur samhället sviker de svagaste genom en otillräckerlig skolpolitik. Som del av satsningen sänds också radioföljetongen De kanske lämpade av Peter Höeg. Det är en drabbande roman som jag läste under tiden som jag utbildade mig till lärare och jag vet att den finns med som kurslitteratur ännu på vissa specialpedagogikkurser. Vad jag förstår så berättar den mycket Peters egen historia och den är svidande otäck. 3 ungdomar möts på en privatskola och undervisningen bygger på kontroll och bestraffning av eleverna.
Nu var det länge sedan jag läste De måske egnede, jag kan inte riktigt erinra mig hela handlingen men känslan. Känslan av maktlöshet, förtryck och instängdhet, den minns jag. Det här är en otäckt bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!