tisdag 1 november 2011

el día de muertos

På akvarellmuseet i Skärhamn kan man just nu se en mexikansk utställning och det slår mig när jag vandrar runt där att den mexikanska kulturen verkar ha ett bildspråk där döskallar och skelett finns med på ett helt annat sätt än här hos oss. Okunnig som jag känner mig så googlade jag  och hittade spännande fakta om de dödas dag. Vill man veta mer så finns där ett föredrag den 6 november med titeln Att minnas de döda. Jag, som är fostrad i min kultur, tycker ofta att skelett och döskallar är kitsch och effektsökeri, på vår Alla helgons dag så tänder vi ljus och firar i stillhet men måhända är det dags för en riktig fiesta istället? Jättekalas med de döda som gäster? Arriba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!