måndag 28 november 2011

egypten - igen!

Valet i Egypten är i full gång, demonstrationerna fortsätter i Kairo och igår kunde jag höra Nawal el Saadawi i Agenda där hon på sitt personliga vis berättar om hur hon kämpat för människors lika värde hela sitt liv. Det handlar om värdighet menar Nawal. Jag har skrivit många gånger på min blogg om hennes fantastiska böcker och livsgärning. Länkar till ett inlägg från februari om någon är nyfiken på denna spännande dam. Novellsamlingen Törst var mitt första möte med henne och sedan var jag fast!

Hörde också en intervju med Miral al-Tahawi imorse på radio - hon berättade om valet som hon menar handlar om människornas frihet precis som hennes underbara roman Gömslet. Läs den om ni missat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!