torsdag 31 oktober 2013

Nordiska rådets litteraturpris 2013

Klicka på bilden så kommer du till Nordiska Rådets hemsida
Grattis Kim Leine! Vinnare av äran och en rejält tilltagen prissumma. Nordiska Rådets Litterurpris är en femtioårig doldis bland litteraturpriserna och igår var första gången som utdelningen uppmärksammades och till och med sändes på TV. Dansken Leine, som ofta skriver om relationerna mellan danskar och Grönland är aktuell med sin roman Profeterna vid Evighetsfjorden, en roman som får hamna på min läslista. Det är inte varje dag som jag läser litteratur från eller om Grönland så visst lockar den mig. I väntan på att hinna läsa så bjuder jag på en repris av min text om hans debutbok: Kalak

Kalak betyder "en riktigt man" på grönländska och det är i sin beskrivning av Grönland som Kim Leine får mig fast. Han berättar om ett land med vidunderlig natur, spännande språk och annorlunda kultur på ett kärleksfullt sätt. Han egna berättelse i det som på omslaget kallas minnesroman berör mig inte lika mycket. Kim berättar om Kim och alltihop är väldigt utifrån honom själv, andra människor far förbi som i en diavisning och han är i hela boken fullt upptagen med att reda ut sitt eget liv och döva sina känslor med kvinnor, alkohol och tabletter. Den enda person som återkommer är fadern som Kim har haft en idealiserad bild av i barndomen och som utsätter honom för övergrepp i tonåren. Trots att grönländarna ser honom som en riktig man - en kalak - så har Kim uppenbarligen mycket svårt att klara av det som kallas livet. Som sagt, för mig var titthålet in den grönländska vardagen behållningen och jag hade gärna läst en roman som utspelade sig under några av de 20 år som boken spänner över. Det hade blivit riktigt spännande! 

 - repris från 2010 -

1 kommentar:

  1. Härligt, jag får önska den i julklapp och med den tillhörande lästid. Min läshög är just nu på väg att bli något mindre. Wish me luck ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!