tisdag 1 oktober 2013

reser vidare mot Afrika

Ny månad, ny världsdel! Resan fortsätter jorden runt och passa på att kika in hos Lyran för att få alla Europas texter samlade. Nu alltså min litterära favoritvärldsdel, den som jag återvänder till igen och igen. Särskilt Lemas bok finns i mitt hjärta, den läste jag inför en resa till Tanzania och jag köpte den också på plats i Dar. Elieshi Lema lyssnade jag på på mässan för tre år sedan, hon gör en fantastisk insats för att översätta och ge ut barnböcker på swahili och olika regionala språk.

Elieshi Lema - Bränd jord - (Tanzania)
Calixthe Beyala - Ännu talar träden (Kamerun)
Ngũgĩ wa Thiong'o - En blomma av blod (Kenya)
Lina Ben Mhenni - Tunisian girl : en bloggares berättelse om den arabiska våren (Tunisien)
Kopano Matlwa - Coconut (Sydafrika)

Häääääng på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!