måndag 14 oktober 2013

jorden runt stannar till i Sydafrika - Coconut


När Ofilwe får frågan i skolan vad hon ska bli när hon blir stor så svarar hon: Vit. Fikile lämnar kåkstaden varje morgon och är noga med att påpeka att hon är brun, inte svart.
Brun utanpå och vit inuti, hård utanpå och mjukare inuti - så ser en kokosnöt ut och det är också en passande beskrivning av de två tonårsflickorna Fikile och Ofilwe. Kommande från helt olika miljöer, Ofilwe är dotter till en nyrik man, Fikile är uppvuxen i en kåkstad, men de har oändlighetsprojektet gemensamt. "Jag skulle lämna detta svarta liv och ge mig in i något större än stort, mäktigare än mäkigt, något omätbart och evinnerligt." (s 160)
Kopano Matlwa har skrivit en samtidsroman om de unga flickornas dubbla världar, de vill så gärna bli del av den vita världen och skäms för sina släktingars sätt att leva, har inte lärt sig föräldrarnas språk, de uppfostras i vita skolor men är aldrig riktigt delaktiga och definitivt inte jämlika. De vita ungdomarna har något som de aldrig kan få; hudfärgen och på vägen till de vitas värld tappas egna traditioner, språk och kultur bort.
Coconut utspelar sig i Johannesburg och är en spännande läsupplevelse både till form och innehåll. Den består av en blandning av episoder med rakt berättande, dialoger, tankar, minnen och drömmar och de två flickornas liv berör mig. Jag vill så gärna att det ska gå bra för dem båda. Jag läser och känner igen sökandet efter identitet, funderingarna kring klass och klassresor och känslan av att det är viktigt att bli mer, vara bättre. Spännande läsning skriven av en 21-årig tjej från Sydafrika som rekommenderas till alla både gammal som ung!

- repris från 2010 - 

4 kommentarer:

  1. Jag missade att författare bara var 21. Det gör ju boken lite mer imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det är en fin debut!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!