måndag 7 oktober 2013

vilken torsdag som helst...

eller faktiskt nu på torsdag klockan 13. Då är det dags för årets nobelpris i litteratur att tillkännages och i bloggosfären spekuleras det hej vilt. Det är klart att jag måste bidra en liten smula till surret och heja på mina favoriter! 

I år hoppas jag, som många andra, på att Alice Munro ska få den fina medaljen ur kungens hand. Hon är en kandensisk novellist som lyckas skapa en person med bara några ord och skriva om ett helt liv på bara några sidors text. Här på bloggen finns ett gäng inlägg om hennes texter bland annat en om den i våras utkomna Brinnande livet. Jag hejar också lite extra på Nawal el-Saadawi (ett samlingsinlägg finns här)och Assia Djebar (länk till de tre romaner jag läst hittills), de är båda nordafrikanska kvinnor med feministisk agenda. Ska det bli en man som får priset så hoppas jag på Amos Oz, hans En berättelse om kärlek och mörker och novellsamlingen Lantliga scener är formidabel litteratur!

Ni ser, så egocentrisk är jag att jag hoppas på författare som just jag läst. Akademien kan ju ha läst och uppskattat andra...

På torsdag klockan ungefär 13.02 vet vi. Då återkommer jag i ämnet, var så säker!

6 kommentarer:

  1. Jag kommer nog också gissa egocentriskt! Har inte riktigt bestämt, men lär återkomma ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill ju gärna tro att det blir någon som jag läst :-)

      Radera
    2. Vi är nästan löjligt överens :)

      Radera
    3. Så har vi god smak också, både snille och smak!

      Radera
  2. Jag har inget namn jag tippar på (läst för lite "vuxenböcker" för det). Spontant känner jag att jag gärna ser att det blir en kvinna från ett afrikanskt land söder om Saharaöknen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore spännande. Vem det skulle vara kan jag dock inte komma på sådär direkt. Aidoo kanske?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!