tisdag 21 november 2017

never let me go - som bok och film

Veckans tema på Kulturkollo är Bok på film och jag passade i helgen på att läsa ut nobelpristagaren Kazuo Ishiguros vackra roman Never Let Me Go och se filmen med samma namn på Netflix. Mer om min läsupplevelse kommer vid ett annat tillfälle men det var riktigt fint att filmen speglade tonen och känslan i romanen på ett mycket nära och troget sätt. Jag uppskattade verkligen filmatiseringen och att flera av de bärande replikerna i filmen var tagna direkt från boken. I både som bok och film så är tystnaden och tomrummen, det som inte sägs och berättas, mycket viktiga och det är modigt att gestalta en långsamt berättad roman i en långsamt berättad film. Fint skådespeleri, väl valda miljöer och en fruktansvärt sorglig handling gjorde det här till en gripande och strakt berörande upplevelse. Rekommenderas. 



12 kommentarer:

  1. Det låter som en bra filmatisering. Om känslan finns kvar har filmskaparna lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är viktigast av allt för mig.

      Radera
  2. Jag är sugen både på att läsa boken och se filmen så småningom

    SvaraRadera
  3. Åh, finns den på Netflix. Då ska jag se den igen. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blev glatt överraskad över att hitta den där.

      Radera
  4. Never let me go har jag sett, den var väldigt bra, men jag kan ju inte jämföra med boken som jag inte har läst.

    SvaraRadera
  5. Never let me go har jag läst och jag tyckte den var bra, men jag har inte sett filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att se fram emot. På netflix :-)

      Radera
  6. Åh finns den på Netflix då ska jag se den, gillade boken mycket när jag läste den för flera år sen.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!