måndag 20 november 2017

och jag som aldrig åkte till Gotland ...


Idag tillkännager Bonniers att nästa års Crimetime kommer att hållas i samarbete med bokmässan i Göteborg. Praktiskt för mig att det blir på hemmaplan men oj så gärna jag hade åkt till Gotland, kriminallitteratur mitt ibland ruiner är förstås något alldeles extra. 

Risken är väl att Crimetime under mässan helt drunknar i det övriga mässlarmet. Publiken på mässan är ju månghövdad men så himla mysigt är det ju inte i lokalerna vi Korsvägen. Det ska verkligen bli intressant att se hur samarbetet kommer att se ut, i år var ju en scen vigd åt deckare. Kanske kan man bygga mer på det? Vi får helt enkelt se, krasst så är nog den intima känslan i Visby ett minne blott men måhända så blir det här ett evenemang som lockar en stor publik? 

Vad tror ni? Flipp eller flopp? 

11 kommentarer:

  1. Min spontana reaktion är nog flopp. Miljön i Visby är unik och jag har svårt att föreställa mig hur den kunde rekonstrueras i Göteborg. Det är synd att man hela tiden måste sträva efter större publiksiffror. Intimiteten och närheten på Gotland var det som berörde mig mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ångrar faktiskt att jag inte åkte medan tid var. Läste att arrangemanget gått med 4 miljoner i förlust så man kan förstå förlaget också. Håller tummarna att de kan få till en helt egen avdelning av mässan så att det blir bra tryck där.

      Radera
  2. Jag kom heller aldrig iväg, vi har ju festivalen i Sundsvall. Har heller aldrig vart på bokmässan men undrar hur mycket fokus det kan bli på deckare den vägen. Blir väl intressant att se i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, kriminallitteratur är ju så populär bland många läsare och det borde kunna bli riktigt bra. För egen del så är mässan så himla full med annat som jag vill höra och se, krimi förtjänar en egen grej som er festival.

      Radera
  3. Jag hann heller aldrig med att åka till Visby. Tror inte det kan bli samma på bokmässan, där är så stort, opersonligt och rörigt. Även om jag aldrig varit på Crimetime så har jag ju varit i Visby och den miljön är ju perfekt för deckare. Så ja, flopp, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de ska få till det så måste de nog jobba ordentligt på mässan. Mesigheten i en medeltida stad kan man ju inte bara få till. Nackdelen med Visby är ju att det är lite svårare för många att ta sig och att boendet var galet dyrt, valde bort att åka för att det var närmast omöjligt att hitta ngt boende.

      Radera
  4. Jag tror tyvärr flopp. Lättare att ta sig, men charmen försvinner. Stor risk att det bara blir en prisutdelning bland många andra och att resten göms i mässbruset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det bli. Om de ska få till det så behöver de nog jobba med en helt avgränsad del av golvet eller ett scenområde med flera scener så att det blir möjlighet till bra samtal i olika format.

      Radera
  5. Nu har jag ju inte varit på Crimetime i Visby, men min första reaktion handlar faktiskt om ort. Visst finns det små bokmässor och festivaler runt om i landet, men de stora litterära evenemangen är ändå koncentrerade till Stockholm och Göteborg och nu flyttar även Crimetime dit. Synd tycker jag. Risken att Crimetime dessutom försvinner i mässvimlet är förstås också överhängande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, miljön i Visby lär man aldrig kunna matcha. Fördelen med Göteborg är kanske att fler kan ta sig dit utan att det blir så kostsamt. Man kan ju förstå att riktigt bra författare också behöver dra publik för att det ska bli både lönsamt och trevligt. Jag hoppas på att det blir ngt bra av det hela men är skeptisk ...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!