"Jag
vet inte längre om boken handlar om min släkt eller om minnen eller
om mig själv eller fortfarande är en bok om små japanska
tingestar." (s325)
Ja
inte är det lätt att kategorisera den här underbara boken;
släktkrönika, självbiografi, konsthistoria, idéhistoria,
ekonomisk historia och måhända roman. Hur som, att kategorisera är
inte viktigt och inte ens nödvändigt för det här är härlig
läsning. Uppslukad från första sidan blev jag av Edmund de Waals
vagabonderande för att söka sina netsukers
väg från Paris till hans hem i London. Jag hamnade på
hans hemsidaoch
där visar han generöst upp sina små fantastiskt snidade japanska
figurer. Jag kan absolut förstå att han, när han ärvde dem,
började att fundera på deras ursprung.
Med
en netsuke i sin ficka reser De Waal till Tokyo, Paris, Wien och
Odessa och överallt letar han spår efter sin farmors historia. Den
som börjar med en judisk spannmålshandlare i Odessa på tidigt
1800-tal, fortsätter via ett kosmopolitiskt och intellektuellt liv
med bankverksamhet i Paris och Wien, finansiell krasch vid det första
världskriget och en förmögenhet konfiskerad och helt utplånad
innan det andra. Han sätter sig in i hur familjens judiska bakgrund
påverkar dem och många timmar tillbringas i arkiv av olika slag.
Familjens eget arkiv består av några få dokument och foton,
Gestapo gjorde ett grundligt arbete med att förstöra och annektera.
Bara spillror finns bevarade av familjen Ephrussis välstånd och
så samlingen med netsuker förstås.
Det
som för mig är allra mest intressant i Edmund de Waals bok Haren
med bärnstensögon är
beskrivningarna av Charles Ephrussis liv som konstintresserad mecenat
i slutet av 1800-talet. Många gånger får jag googla och tittar på
bilder som omnämns. Delar av hans konstsamling hänger nu på museer
och han framställs som en man med genuint intresse för konst och
samlande. Det är också han som en gång köpt samlingen av
netsuker. Det är i så måtto där historien börjar och det är med
samlingen som bärs in i de Waals hem i London som den slutar.
Däremellan ryms en fantastisk bildningresa som jag hoppas många,
många vill följa med på. Det blir inte bättre än såhär!
På mässan om två veckor kan man lyssna till Edmund de Waal:
Evenemang
Släktkrönika från Odessa till London
Edmund de Waal berättar sin släkts spännande historia genom att följa en samling japanska miniatyrstatyetter, netsuker, på deras vindlande färd genom världshistorien. Den judiska släkten Ephrussi var ofantligt förmögen och spred sitt inflytande från Ryssland till Europas huvudstäder under slutet av 1800-talet. Men två krig förändrade världen och när nazisterna tog makten förlorade släkten allt. Efter andra världskriget fanns bara netsukesamlingen kvar, räddad av en trotjänarinna. Haren med bärnstensögon börjar i Odessa och sträcker sig över Paris och Wien till Tokyo och London och utspelar sig under ett händelserikt sekel. I samtal med Gunnar Bolin, kulturjournalist på Sveriges Radio.
- bokmässenedräkning är en serie inlägg inför årets bok och biblioteksmässa i Göteborg, alla är taggade med bokmässa 2012, häääääng med på mina förberedelser och så ses vi snart där! -
I lördags kikade jag in hos dig här, nyfiken på vad du skrev om Haren med bärnstensögon då när du läste den. Och som på beställning låg det här inlägget överst i listan! :)
SvaraRaderaNu har jag ca 100 sidor kvar av denna starka, fina bok som lär mig så mycket om Europa och som sätter in konsten, den kända, i nya sammanhang.. Verkligen en skatt!
Ser fram emot att läsa vad du tycker! Jag tyckte mycket om den här romanen som drabbade mig på flera plan!
Radera