lördag 7 juli 2018

alltid din dotter - Caroline Säfstrand

Alltid din dotter av Caroline Särstrand är en sån där roman som bara damp ned i min låda och därför har den fått vänta på att bli läst tills semestern. Det passade mycket bra för det här är en perfekt sommarläsning, lättsamt och med en allvarlig och tänkvärd underton. Nutidsberättelsen handlar om Jill, hon arbetar på byns ICA och trivs med livet i det gula huset på kullen. Vänner och bekanta kommer och går, hönorna värper färska ägg och i grannhuset har det just flyttat in en man från Stockholm. Det enda som inte är riktigt bra är relationen med Jills mor Miriam, när sedan en släktforskare dyker upp med nyheter om Miriam mor så blir förhållandet till dottern och modern allt svårare att förhålla sig till. När Jill dessutom blir uppsagd från jobbet så rasar Jills liv ihop. Hur skall alla de hemligheter som kommer i dagen hanteras så att de alla kan leva vidare som starkare och gladare människor?

Varvat med den nutida berättelsen så får man följa Karin som var ung på 30-talet. Efter ha stulit och prostituerat sig så hamnar hon på tvångsarbetsanstalt på Landskrona Citadell och man får läsa utdrag från hennes anteckningsbok. Den historiska berättelsen intresserar mig mycket, de unga kvinnorna och deras barn hade mycket liten chans att etablera sig i samhället och det är 80 år sedan. Man kan hoppas och tro att det finns ett annat skyddsnät idag. Den berättelsen påminde mig om Eva F Dahlgrens båda böcker Fallna kvinnor och Vad hände med barnen? som jag läste förra året. 

Alltid din dotter är en fin roman om tre generationer kvinnor och trots att jag själv inte har varit med om sådan dramatik så finns där mycket att känna igen sig i och som väcker tankar. Jag klickar på gilla! 

För exakt ett år sedan såg jag det här magnifika vallmofältet på väg till
Ellen Keys Strand. Så vackert! 



2 kommentarer:

  1. Ja, fin läsning och en spännande bit historia som inte alls ligger långt tillbaka i tiden. Vi åker gärna på utflykt till det vackra området runt Odensjön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev sugen på att besöka citadellet!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!