måndag 9 juli 2018

solo - Jesper Stein

Solo av Jesper Stein är del tre i en serie med polisen Axel Steen i huvudrollen. Jag har inte läst de tidigare delarna och kanske var det ett dumt val. Jag tror att jag hade förstått mig på Axel och hans desperata sätt att leva sitt liv lite bättre om jag hade lärt känna honom lite grand innan det riktigt brakar ihop. Nu slängs man rakt in i ett liv som totalt havererat, det är alkohol, droger och sex i en ostoppbar karusell. Axel lever nära de kriminella gängen på Nörrebro och man försåt att han har ett förflutet som infiltratör, men om han spelar den rollen nu eller faktiskt bara har bytt sida och jobbar för Moussa, den algeriske gängledaren, det är oklart. Samtidigt så blir Axels ex-fru Cecile erbjuden att bli Moussas försvarare i ett aktuellt mål och i utkanten av berättelsen får man också följa deras familjeliv.

Det här är skitigt, våldsamt och thriller-noir. Gillar man Jussi Adler Olsens deckare om det under livet i Köpenhamn, eller som svensk motsvarighet kanske Jens Lapidus, så uppskattar man säkert Jesper Stein också. För mig är det på gränsen för vad jag tål att läsa om utan att äcklas. Det betyder inte att det dåligt, det är spännande och verkligt driv i berättandet men kanske inte riktigt en text för mig. Ett pluspoäng till författaren är att han inte på något sätt förhärligar livet med droger utan skildrar så nedbrytande som det är. Ska nu skänka boken vidare!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!