tisdag 17 juli 2018

tsarens dotter - Gill Paul



Tsarens dotter av Gill Paul har en titel och ett omslag som på pricken deklarerar innehållet. Historisk romantik baserat på en av mest omskrivna kungliga familjerna genom alla tider och berättelsen om tsarfamiljens öde upphör inte att intressera. I Pauls roman får man i nutid följa Kitty som har ärvt en stuga av  sin mormors far, när hennes äktenskap är i gungning så bestämmer hon sig för att lämna London och undersöka arvet och kanske få reda på mer om hans liv. 

Parallellt får vi som läser en historisk berättelse, det är 1914 och den ryske officeren Dmitri hamnar på sjukhus, hans vårdare visar sig vara storhertiginnan Tatiana, en av tsarens döttrar. De blir förälskade man får följa paret fram till revolutionen. Gill berättar i efterordet att hon baserat en del av berättelsen på historiska fakta men min upplevelse är att det här är väldigt mycket fiktion. Vilket är helt ok om man inte förväntar sig något annat än en ganska typisk romantisk roman. Jag hade nog hoppats på lite färre känslor och lite fler beskrivningar av miljöer och kläder osv. Det är jag det, någon annan hade säkert låtit sig sväva bort i den mycket gripande berättelsen om den omöjliga kärleken mellan Tatiana och Dmitri. 



2 kommentarer:

  1. en riktigt läsvärd bok! ska kolla lite i källorna i slutet av boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, källförteckningen var spännande. Jag var väl inte så förtjust i själva stilen, det blev för mycket romance för min smak.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!