torsdag 5 juli 2018

vill du plocka körsbär i min trädgård?


Häromdan fick jag en kommentar om att det vore mysigt om bloggen inte bara har böcker, har du slutat med vardagsinlägg? Och sanning att säga så lägger jag ju det mesta av bilder på vardagen på mitt konto på Instagram. Nu har jag bombat med bilder från min resa det senaste så jag tänker att det kan bli lite mycket bildinlägg kanske, men några få bilder får det bli. När jag kom till sommarstugan efter en varm vecka så var det dags att skörda de första potatisarna i pallkragen. Inte var de stora men väldigt goda! Dillen hade klarat torkan och stod där spänstig i landet så den fick vara med i premiärkoket. Sedan är det ett osannolikt körsbärsår. Jag har aldrig sett så många bär på trädet som i år. Jag har nu plockat närmare 20 liter och det syns knappt, fåglarna har inte heller festat på bären i år utan har snällt lämnat dem åt mig. För att komma åt fler bär så behöver man rejäla stegar, men för den hugade så finns ett det mycket bär kvar att plocka! Välkommen!





7 kommentarer:

  1. mums, sonen tog fram teleskopsågen... grenar ska ändå sågas då och då. I Frankrike blev jag först chockad när en kvinna plockade svarta vinbär ur nerklippta grenar! Men busken ska ju gallras då och då, smart att göra det under skördetiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore ett sätt. Jag har tagit fram stegarna så länge.

      Radera
  2. Fantastisk körsbärsskörd. Här behövs varken stegar eller teleskopsågar för de stackars körsbären som fanns har fåglarna ätit upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har grannen plockat en stor hink också, det är helt osannolikt. Och jag har mycket kvar på trädet.

      Radera
  3. Vad gör du med alla bären? Syltar, saftar, fryser in? De blir säkert goda att ha i pajer, för att inte tala om hur goda de är att stoppa i munnen precis som de är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu äter jag och ger bort, ca 10 l i frysen också som får bli ngt gott efterhand. Rårörd saft ska jag göra och marmelad, letar roliga recept nu som har ngt extra.

      Radera
  4. Roliga recept låter spännande. Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!