söndag 22 juli 2018

så många farväl - Nena Olin


På en hylla i shopen på Bohusläns museum fick jag syn på Nena Olins historiska roman Så många farväl och då kom jag på att jag fått den i gåva i vintras ... Letade i min hylla och fick äntligen läst den här intressanta boken som handlar om Hedda. Hon är född i slutet av 1800-talet och arbetar som piga på en gård i Lur, Båhuslän. Romanen börjar mycket dramatiskt när en man ur resandefolket, boende i Bullarebygden, knackar på dörren för att be Hedda om hjälp med en förlossning och från första sidan så förstår man att Hedda är en varmhjärtad ung kvinna som vågar ta sig an utmaningar och tänja på konventionernas gränser. Hon är mycket fäst vid Vilhelm, en av sönerna på gården och han har rest till Amerika för att arbeta ihop till hennes biljett. När hennes far så kommer och berättar att hennes giftermål med en äldre man på Resö är arrangerat så måste Hedda lyda. Hon hamnar på en ö i Bohuslän och får snart en barnaskara att ta hand om. 

Så får man följa Heddas liv genom både glädje och sorg, drömmen om Amerika lever och det är en fin skildring av det strävsamma livet som många kvinnor levde i början av 1900-talet. Med få möjligheter att försörja sig själva och en vardag med hårt arbete så var drömmen om ett bättre liv någon annanstans helt förståelig. Hedda är rådig och gör det bästa av varje situation men hennes liv blir inte enkelt. Mina tankar går till Vibeke Olssons serie om Bricken när jag läser och förstås går de till mina egna släktingar som har berättat om liknande erfarenheter.  Om jag förstår rätt så har Olin under många år samlat berättelser från sin mormor och andra äldre på Resö och valt att samla dem i den här skönlitterära formen. Det fungerar riktigt bra och jag läste och googlade om vartannat, lite sugen bli man ju på att besöka ön. 

Tack Annika för den fina presenten som skildrar ditt sommarparadis för ett sekel sedan, nu blir jag igen sugen på att skriva något själv. Det finns många berättelser, många människoöden därute som förtjänar att dokumenteras! 

PS. Elin Boardys Allt som återstår är en historisk roman med en kvinnlig huvudperson som utspelar sig på Orust ungefär i liknande tid. Det är också en roman som bygger på äldre kvinnlig släktings liv  (Boardys morfars mor) och den måste man bara läsa! Också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!