måndag 23 juli 2018

en oväntad sommar - Isabel Allende



En oväntad sommar av Isabel Allende börjar mitt i smällkalla vintern. Det är januari i NY och i en liten källarlägenhet i Brooklyn sitter den chilenska gästforskaren Lucía och värmer sig med en riktigt het gryta. Hennes hyresvärd, Richard, är en ekonomisk universitetslärare som har bestämda åsikter om hur livet skall levas. Värme är för veklingar och trots att snöstormen viner utanför fönstren så beger sig Richard ut i ovädret, hans katt är sjuk och behöver vård. I halkan kör han på en bil och det visar sig att den körs av Evelyn en ung papperslös flicka som senare samma kväll dyker upp hos Richard. Hon behöver hjälp med det som hon hittat i bilens bagage. Lucía hämtas från källaren och tillsammans planerar de tre för hur de ska lösa det stelfrusna problemet (aka bli av med liket).

Lucía delar många erfarenheter med den unga flickan från Guatemala och vill hjälpa, när de sedan beger sig ut på en osannolik roadtrip så lär de känna varandra allt mer och måhända leder det fram till en oväntat fin sommar?

Jag har tidigare varit lite skeptisk mot Allendes romaner, det är övernaturligt och magisk realism och sånt som inte är för mig men nu fick jag ändra mig. Riktigt härlig läsning med relationerna mellan det  äldre paret (med alla sina exter) och omsorgen av den unga flickan blandat med tillbakablickar på deras uppväxtår och det våld, de sorger och förluster som format dem. Jag lyssnade som ljudbok och uppläsningen av Gunilla Nyroos funkade mycket bra. En oväntat bra sommarbok! 

4 kommentarer:

  1. Läste Andarnas hus en gång och gillade de, men sedan blev det inte mera. När jag läte din rec blev jag sugen igen. Gunilla Nyroos är så bra. Alltid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att du skulle gilla den här, jag blev mycket positivt överraskad.

      Radera
  2. Ah! Jag har också varit avvaktande och faktiskt undvikit Allende efter att jag läste Andarnas hus för typ en livstid sedan, men den här låter lovande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade - och vi brukar ha ganska samma likadan smak :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!