torsdag 12 juli 2018

nattvakten - Anna Ihrén

I Anna Ihréns Nattvakten möts två världar i Göteborg som sällan skildras samtidigt. Benjamin bor med sin familj i Biskopsgården och Agnes bor i Hovås, de går i samma klass på gymnasiet inne i stan och blir förälskade bortom bakgrund. Det gäller att alla vi som bor i Göteborg följer deras exempel, och ser människor inte bakgrund, om Göteborg skall bli den fina stad som vi invånare önskar både inför jubileet 2021 och framöver. Som det ser ut nu, i vardagen som jag möter i mitt arbete och som det rapporteras dagligen i tidningarna, så är staden en segregerad stad där klyftorna mellan grupper är stor och utanförskap skapar subkulturer där våld och kriminalitet är vardag. Skolan är en plats där unga måste få möjlighet till att ta del av en bra utbildning, där barn och unga ser att det finns alternativ.

Nog om detta nu, min text skall ju handla om just den här romanen också. Den är första delen i en planerad jubileumsserie och det ska komma en bok om året fram till 2021. Nattvakten börjar mitt i Göteborg, på Gustav Adolfs Torg. Där är en stor isbana anlagd och runt den gnistrar det i vackra isskulpturer. I en av dem ligger en kommunpolitiker infryst och när polischefen inser att det dessutom är kommunalrådets bror som är offret tillsätter hon en arbetsgrupp. Nike - segerns gudinna får ge namn åt den och Sandra Haraldsson handplockas för att leda den. Samtidigt så har Dennis Wilhelmsson, ex-kollega med Sandra, tagit tjänstledigt för att studera musikhistoria i Stockholm. Redan första dagen där möter han en ung kvinna som visar sig komma från Göteborg, och som mystiskt försvinner.

Det är mycket som jag gillar med den här deckaren som landar mycket väl rakt in i samtiden,  en av dem är miljöerna. Ihrén kan sitt Göteborg, hon beskriver inte bara hur det ser ut på de platser som karaktärerna vistas på, hon förmedlar känslan. Jag bor själv några hundra meter från polishuset på Skånegatan och jag är mycket imponerad över hur hon fångat den platsen. Jag väntar mig att också Burgårdsparken med skateparken och miljön på det som kommunen kallar evenemangsstråket blir använt i kommande böcker. Som jag tidigare skrev så hamnar berättelsen också i utkanten av gängkriminaliteten i stan och det finns en försök till att problematisera det som är en av Göteborgs största utmaningar. Mycket bra, och mycket svårt. Komplexa frågor är riskfyllda att ta sig an eftersom det lätt kan bli lite för enkla och snabba lösningar, modigt av Ihrén att försöka.

Det här är en lättläst svensk deckare som blir lite extra intressant för mig som bor i Göteborg. På några ställen störde jag mig på språket och ville nästan ta fram en redaktörspenna, men som helhet så gillade jag det jag läste. Nattvakten visar på att alla, som individ och i grupp, kan göra skillnad. Jag ser mycket fram emot nästa del!



2 kommentarer:

  1. Behöver man ha läst de tidigare böckerna från Smögen för att läsa de här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte alls. Det är en ny serie så man får lära känna poliserna i den nya omgivningen.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!