söndag 29 juli 2018

alex - Pierre Lemaitre

Alex  är en kriminalroman som börjar med att en ung okänd kvinna brutalt slås ned och kastas in i en skåpbil. Kommissarie Camille Verhoeven har lovat sig själv att aldrig någonsin arbeta med fall som rör bortförda kvinnor igen, hans egen gravida fru Irène kidnappades några år tidigare och det har satt djupa spår. Eftersom det inte finns någon annan kommissarie i tjänst och tid är en viktig faktor så tar han motvilligt befäl. Gruppen som bildas kring Verhoeven börjar jakten på den unga okända kvinnan och allt eftersom de närmar sig hennes identitet tar sökandet nya vägar.

Överraskningsmomenten är stor del av berättandet i den här både råa och otäcka boken. Det var precis på gränsen för vad jag klarar/vill läsa i grymheter. Spännande och med driv, en okonventionell polis som inte alls passar in i mallen och ett bestialiskt brott. Detaljerna gör det så äckligt så att jag nästan skumlyssnar - om det nu skulle finnas något sådant begrepp ...

Nu ska jag pausa lite med den här serien av Pierre Lemaitre, kanske lyssnar jag vidare på del tre som heter Camille.  Det är välskrivet och miljöerna i och runt Paris ger en extra twist men så var det det där riktigt råa beskrivningarna som avskräcker. On verra. Vi får se. 

2 kommentarer:

  1. Det låter väldigt bra, kanske jag ska börja lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra! Råder dig att börja med Iréne så att du får dem i ordning.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!