Läsa för integration - en metodhandbok är utgiven av En bok för alla och vänder sig till alla som är intresserade av att arbeta läsfrämjande. Boken beskriver ett projekt som startades i Södertälje och som använder metoder som sprider sig ut i landet. I korta drag handlar det om att skapa arenor för barna att möta litteratur på och där de också får möjlighet att skapa och vara delaktiga. Verksamheten använder sig av enkla metoder som interaktiv högläsning, workshops där man tillsammans bearbetar texten på olika sätt och fika. Att äta och dricka något tillsammans har visat sig vara en av framgångsfaktorerna. Andra är att verksamheterna skall vara gratis och lättillgängliga, tröskeln för att komma skall vara mycket låga. De ska också hålla en viss takt och kontinuitet och de ska ha en planering som sträcker sig över tid. Läsa för integrations verksamhet fokuserar på språket som en avgörande nyckel för individens frihet och möjlighet till att ta vara på sina möjligheter. Boken beskriver hur verksamheten arbetar med integration via familjerna och hur aktiviteterna bidrar till att ge språkligt splittrade familjer gemensamma referensramar. Projektet i Södertälje har startats av en aktiv medlem i assyriska föreningen där och samarbete med föreningar underlättar möjligheten att få ut information om aktiviteterna. Samarbete med Tom Tits experimentverkstad har också lockat besökare.
Mycket lite handlar den här boken om samarbete med skola eller fritidshem men jag är övertygad om att de aktiviter som beskrivs också kan genomföras på fritidsgårdar eller i fritidshem, den viktiga aspekten samarbete med hemmen borde gå att få till också inom skolans verksamhet. I boken kan man läsa en lista över olika aktiviteter/övningar som de har använt i projektet och de påminner om hur viktigt det är med tydlig struktur på träffarna. Inledningsaktivitet, interaktiv högläsning, fika och sedan någon typ av gestaltning/workshop med skapande verksamhet i dans, musik, bild och drama. I boken finns också en lista över några av de böcker som varit extra lyckade i arbetet, nämnas kan t ex Pudlar och Pommes, Örjan den höjdrädda örnen, Malala - ord är hennes vapen, Mulle Meck bygger en bil och Ronja Rövardotter.
Det jag främst tar med mig efter läsningen av den här boken är att språklig kompetens är så viktig för både individer och samhället i stort att alla måste hjälpas åt. Det är en demokratifråga att kunna uttrycka sig och kunna delta i samhället. Samhället det är vi - alla som bor här och det blir det som vi gör det till. Några har svårare än andra att känna sig hemma, att känna sig delaktiga och då är arenor som Läsning för integration en av flera framkomliga vägar. Alla som är etablerade i samhället måste lyssna in de behov och den kraft som finns hos de allra flesta och alla vi som arbetar i skola, idrottsföreningar, kulturföreningar, kyrkor/moskeer och politiker behöver dra åt samma håll så att klyftorna i samhället kan överbryggas med hjälp av språket. I östra Göteborg där jag själv verkar finns mycket att göra tillsammans. Jag tar med mig den tanken in i höstterminen.
Mycket lite handlar den här boken om samarbete med skola eller fritidshem men jag är övertygad om att de aktiviter som beskrivs också kan genomföras på fritidsgårdar eller i fritidshem, den viktiga aspekten samarbete med hemmen borde gå att få till också inom skolans verksamhet. I boken kan man läsa en lista över olika aktiviteter/övningar som de har använt i projektet och de påminner om hur viktigt det är med tydlig struktur på träffarna. Inledningsaktivitet, interaktiv högläsning, fika och sedan någon typ av gestaltning/workshop med skapande verksamhet i dans, musik, bild och drama. I boken finns också en lista över några av de böcker som varit extra lyckade i arbetet, nämnas kan t ex Pudlar och Pommes, Örjan den höjdrädda örnen, Malala - ord är hennes vapen, Mulle Meck bygger en bil och Ronja Rövardotter.
Det jag främst tar med mig efter läsningen av den här boken är att språklig kompetens är så viktig för både individer och samhället i stort att alla måste hjälpas åt. Det är en demokratifråga att kunna uttrycka sig och kunna delta i samhället. Samhället det är vi - alla som bor här och det blir det som vi gör det till. Några har svårare än andra att känna sig hemma, att känna sig delaktiga och då är arenor som Läsning för integration en av flera framkomliga vägar. Alla som är etablerade i samhället måste lyssna in de behov och den kraft som finns hos de allra flesta och alla vi som arbetar i skola, idrottsföreningar, kulturföreningar, kyrkor/moskeer och politiker behöver dra åt samma håll så att klyftorna i samhället kan överbryggas med hjälp av språket. I östra Göteborg där jag själv verkar finns mycket att göra tillsammans. Jag tar med mig den tanken in i höstterminen.
Låter som en spännande bok!
SvaraRaderaVerkligen, jag fick ett gäng nya tankar!
RaderaKul att höra dina tankar om boken. Hoppas den har kommit till användning. /Berolin Deniz LFI
SvaraRadera