lördag 17 augusti 2013

sommarläsningssummering

39/47 är mitt facit.Här är den lilla sorgliga högen som blev bortvald...
De två understa tegelstenarna skulle jag verkligen velat läst i sommar.
Blev inte av, och nu börjar höststressen...
Högen med oläst har minskat betydligt och sommarens lästid är ett minne blott. Höstens recensionsböcker svämmar över min postlåda med början nästa vecka kommer ett gäng aktuella texter (Wolf Hall har jag tjuvstartat med), hög tid alltså för en liten sommarläsningssummering.

Jag har läst 39 böcker under min sommarsemester och många av dem har varit mycket bra. Ska man se några teman så är där ett helt gäng texter från Mellanöstern och Nordafrika och särskilt vill jag puffa för Kerets novellsamling Suddenly a Knock on the Door - absurt, roande och oroande i det korta formatet. Sedan har jag också läst en en hel hoper från Norrland och bäst av dem är Vägen mot Bålberget - en roman som skaver länge efter den blev utläst.

Sommarens höjdare blir ändå Janet Frames Ugglor gråter och Colum McCanns TransAtlantic med Ghana Must Go av Taiye Selasi som bubblare.

Vilka är din sommars höjdare?

10 kommentarer:

  1. http://bocker-emellan.blogspot.se/2013/08/tiden-dar-emellan-av-maria-duenas.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, den har jag inte läst. Hamnar på läslistan!

      Radera
  2. Vilken läshög du har tagit dig igenom. Detta har varit min sämsta lässommar på länge, men jag har å andra sidan tagit mig igenom Uwe Tellkamps tegelsten, Tornet på 976 sidor, och den var BRA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med tid och lust för tegelstenar. Imponerad över din läsning av Tornet. Jag har läst några stycken också med Wolf Hall i spetsen men alla orkade jag inte riktigt. Det krävs ngt annat när man tar sig an en så tjock bok, i mitt fall var Beatles som jag verkligen tänkte läsa på norska och då funkade det inte.

      Radera
  3. Jösses vad du har läst! Jag läste nog ovanligt lite i sommar, men det mesta var bra. Gillade Jojo Moyes bok lite extra mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst i vanligt tempo dvs runt 15 böcker månad men det som skiljer är vilka. Massor av hyllvärmare och tegelstenar och bara enstaka rec ex. Nu drar rechösten igång :-)

      Radera
  4. Beställer Keret på bibblan. :)

    SvaraRadera
  5. Francesca av Melina Marchette, Antiloper av Ester Roxber och Ett arabiskt vemod av Abdella Taîa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina böcker! Jag har inte läst Francesca ännu, det måste bli!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!