måndag 5 augusti 2013

tematrio - resor


Berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art. Det är Lyrans uppmaning idag och jag ska naturligtvis försöka hänga på. Jag inser att, trots att jag läser mycket litteratur från nästan hela världen så är inte resetemat alldeles enkelt. Resor mellan klasser, inre resor och spännande miljöer har jag många på lut men fysiska resor av äventyrlig art. Lyran har dessutom redan tipsat om en av mina favoriter Mot ljuset, så den hoppar jag över, ändock här kommer en trio:

1. I Sjöjungfruns andra fot är det flera resor på gång, både i nutid och i dåtid och särskilt äventyrlig blir beskrivningen av hur ett portugisiskt skepp med kristendomen ombord (och måhända andra syften också...) närmar sig den afrikanska kusten. Mia Couto har skrivit.
2. Hela serien om Pojken av Jon Kalman Stefansson, jag har skrivit om Änglarnas sorg och Människohjärtat och trilogin handlar om en strapatsrik väg mot vuxenheten.
3. Trans Atlantic av Colum McCann inleder med en spännande flygtur och temat för hela romanen är resan mellan den gamla och den nya världen.


13 kommentarer:

  1. Jon Kalman Stefansson är jag nyfiken på men McCann lade jag nyligen från mig halvläst med en stor SUCK över hur urbota trist den var ("Let the great world spin", om män utan självinsikt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, jag gillar alla hans böcker mycket. Där ser man hur olika man kan uppleva.

      Radera
  2. Stefanssons trilogi är jag lite sugen på, men den är inte högt prioriterad just nu. Kanske kommer böckerna på rea någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första delarna finns i pocket iaf. Läsvärda!

      Radera
  3. Tre helt okända för mig, kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att det inte var böcker du redan läst, jag gillar att få nya tips!

      Radera
  4. Det var helt nya för mig med, tänk vad mycket böcker det finns.
    Mia

    SvaraRadera
  5. De inre resorna kan vara minst lika spännande som de yttre, även om de kanske inte klassas som äventyrliga, fast personlig utveckling kan vara en nog så svår resa. Ett tema för en annan gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta används ju en yttre fysisk resa för att förtydliga karaktärens inre utveckling så det går ju allt som oftast hand i hand. Men just i genren äventyrliga resor är inte alltid den kopplingen så stark. Sedan har vi ju resorna i tiden också som är fantastiska att göra i böcker...

      Radera
  6. Oj, spännande, inga böcker jag läst!

    SvaraRadera
  7. Alla är helt nya för mig, tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Ingen av böckerna jag känner till:).

    SvaraRadera
  9. Intressanta tips! Jag har läst "Sommarljus och sen kommer natten" av Jon Kalman Stefansson och den gillade jag verkligen, så speciellt tipset om hans andra böcker tar jag till mig.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!