söndag 4 augusti 2013

vissa böcker behöver en bokhållare mer än andra...

När jag oroligt mailade förlaget och frågade om de glömt mig när de skickade rec ex så svarade Maria med vändande post. Var inte orolig, den kommer men vi orkar bara bära några åt gången till posten! Kanske har ni gissat att det är Hilary Mantels Wolf Hall som jag läser i detta nu. En synnerligen bra bok men ack så tung! Tur att jag har min lilla bokkudde som stöd. Extra intressant är det att läsa om Thomas Cromwell i Mantels tappning när artiklarna i media dyker upp; i DN kan jag läsa hur Jesper Högström hävdar att Historien är sedan länge avskaffad , han menar att Gustav Vasas hov inte är lika spännande stoff som Henrik den VIII (håller inte med men...) det vore dessutom kul att höra om översättarens arbete med det både ålderdomliga och moderna språket. Just en text om översättningen hittar jag i Sydsvenskan och i SvD skriver Combüchen en initierad recension idag. Jag läser dessutom att en BBC serie är på gång, den ska jag absolut se. Bjuder här på en trailer så kommer min text om själva boken den tionde.

10 kommentarer:

  1. Ja den är 27 timmar som ljudbok så en del läsning är det. Jag inväntar med spänning din recension. En sådan bokkudde får jag nog önska i julklapp.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Älskade den när jag läste på engelska för ett par år sedan. Hade inte hört något om tvserie, jätte kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstod är det BBC som gör tv-serien och då kan man tänka sig att det blir fantastiska miljöer och kläder!

      Radera
  3. Ikeas läsbord är perfekt för såna böcker :)

    SvaraRadera
  4. Men hur är den egentligen Wolf Hall?
    Är så nyfiken........står i kö på bibblan men hur komma igenom den? Det är frågan....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra och kräver full koncentration och läsning i etapper - för mig har det funkat. Sedan är nog en del förkunskap om Tudortiden bar också, den är ju skriven utifrån att alla känner till historien. I England är det säkert så att de flesta har full koll på alla turer kring Henrik den VIII men jag är inte lika insatt. Där är många personer som presenteras ganska kort, som sveper förbi och jag har insett att alla de kan jag inte hålla koll på. Då går det lättare när man inser det. Väl värd läsning!

      Radera
  5. Spännande! Jag har Bring Up the Bodies hemma, men man kanske ska läsa Wolf Hall först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det skulle jag rekommendera, Wolf Hall först. Den är bra!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!