lördag 31 augusti 2013

novellördag - Kina berättar

Feministbiblioteket har minsann novellördag och inte vill jag vara sämre. Insåg ju att jag inte skrivit någon reflektion över vår FB-cirkel om Kina berättar: Solskenet i munnen och så kan jag ju inte ha det!

Fyra olika noveller var jag med och pratade om och allra mest samtal blev det kring titelnovellen som är skriven av Chen Ran. Solskenet i munnen var en text med vackert språk och stark symbolik, en allegori med politiska undertoner som sveptes in i en kärlekshistoria. En extra dimension i samtalet blev medverkan av översättaren Anna Gustafsson Chen, hon har också skrivit introduktioner till alla författarna.
En annan uppskattad novell var Sue Tongs Lika vackra som änglar. Den handlade om två flickor som från att ha varit bästa vänner blir värsta fiender. Den vackra flickan i paret går och får sitt foto taget och bilden hamnar i skylten, avundsjukan sprider sig. Frågan huruvida handlingen i novellen skulle kunnat utspela sig varsomhelst i världen återkom vi till och Lyran konstaterade att:
För mig var det debut med FB-cirkel och jag tyckte att det var ett roligt sätt att prata litteratur på. Vi blev till slut tio personer i gruppen och det var ganska lagom många tycker jag. Vad tycker ni andra som var med? Några idoga har fortsatt att prata om fler av novellerna, det är ju styrkan med FB - grupper, fantastiskt enkelt att fixa med och lätt för alla att komma till tals. 

Hur är det finns det fler ute på det stora nätet som har lust att FB-cirkla om en novellsamling under hösten? Vad skulle det var för titel i såfall? Munro?

- en novellvåg i bokbloggarhavet -

10 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna fortsätta att prata om någon av Tranans andra samlingar eftersom jag inte riktigt kommer mig för att läsa dem själv. Grekland som Hanna idag bloggar om lockar. Och afrikanska kärleksnoveller.

    SvaraRadera
  2. Brasilien berättar vore väl intressant med tanke på nästa Bokmässetema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag är urdålig på Sydamerika så där behöver jag en rejäl knuff!

      Radera
  3. Kul att du är med! Jag ska skriva om Kina och våra diskussioner nästa vecka. Har inte Tranan en Brasilien berättar? Vore väl ett utmärkt förslag? Jag tyckte noveller lämpade sig bra för diskussion och dessutom går det fort att läsa om man har annat på gång samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brasilien berättar är väl jättebra, det kan vi köra efter mässan som kick off inför nästa års mässa. Tidpunkt kan vi fundera på. När skulle det passa?

      Radera
    2. Noveller kan jag läsa nästan närsomhelst. En tar en tunnelbanefärd ungefär :) Så efter mässan passar bra för min del!

      Radera
  4. Jag är gärna med igen om jag får:-) Det här är absolut det bästa sättet att få mig att läsa noveller, och jag älskar när andra ser andra dimensioner i det man läst! Det var också ett bättre, mindre pressande, format än diskussionen om Englanders. Jag har nu läst alla novellerna i den här boken, och det är faktiskt en av de bästa novellsamlingar jag läst (inte för att jag läst så många:-)
    Jag håller på med Munro, men är med på vad som helst så länge de är enkla att få tag på (t.ex. finns på biblioteket).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt sugen på Munro eftersom hon ofta är nobelprisaktuell. Jag tror att jag ska försöka köra hennes senaste i oktober. Vad tror du om det?

      Radera
    2. Jag kan också haka på Munro. Har läst två böcker av henne och har en oläst i hyllan. Den senaste har jag inte läst, så den i oktober skulle funka för mig också.

      Radera
    3. Jag skriver en inbjudan innan mässan så att de som har lust att hänga på kan anmäla sig och skaffa boken. Kör hela oktober och kör ett nytt försök med FB.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!