onsdag 21 augusti 2013

guld - cykling, cancer och meningen med livet

Idrotten är bra mycket enklare än livet, eller hur?
Det är därför som den är mycket populärare.

I idrottens värld kan man mäta resultaten ned till minsta tusendel, kroppens ansträngning, målkamerorna som registrerar och gulden som vinns. Det är svart eller vitt. Vinst eller förlust och när livet kommer emellan så finns där beslut som inte alls är lika enkla att fatta.

Velodromcykling, Star Wars, leukemi och ett kommande hemma-OS i London är byggstenarna i Chris Cleaves nya bok Guld. Det måste vara otroligt svårt att följa upp succén Little Bee  och Cleave gör alldeles rätt i att välja en helt annan miljö och helt annan handling. I Guld är det cyklisterna Kate, Zoe och Jack som har huvudrollen tillsammans med tränare Tom och cancersjuka och mycket tappra dottern Sophie. Jakten på medaljer varvas med berättelsen om Sophies sjukdom och klart att han vill ge oss tankar om vad som är viktigt i livet. Det har de två romanerna gemensamt - ambitionen att ge oss en tankeställare. Skillnaden är att i Little Bee fanns ett samhällsperspektiv som ville diskutera unga flickors levnadsförhållanden i Nigeria och flyktingars status i Storbritannien och den sortens diskussion saknar jag i Guld. Visst är det en gripande relationsroman med jämförelsen mellan jakten på sekunder, ära och berömmelse och viljan att överleva som nav, mänskliga drivkrafter och ambitionens pris finns också där men jag saknar den lilla extra dimensionen som fanns i Little Bee.

Å  andra sidan så har Cleave lyckats locka mig till att läsa en hel roman späckad med velodromcykling och Star Wars vilket är en bedrift i sig. Hade jag gillat cykling hade jag säkert gillat mer och den lite för tydliga symboliken av kriget mellan onda och goda krafter fattar jag trots totalt ointresse för Darth Vader. Mitt betyg får bli: helt OK brittisk feelgoodare men inte extraordinär. Ingen topplacering från mig alltså utan något lite mer mittemellan, tyvärr, inget guld från mig.

Psst - igelkottarna på Brombergs skvallrar om att Chris Cleave dyker upp i babel den förste september. Klart jag ska titta.

6 kommentarer:

  1. Det känns som ett riktigt udda ämnesval, men måste nog läsa i vilket fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo velodromcykling är ju inte med i varje bok precis...

      Radera
  2. Älskade Little Bee och älskar att cykla. Känns given då!? :)

    SvaraRadera
  3. Hm, Star Wars lockar;-) men böcker med barn som har leukemi brukar jag undvika. Den får stå kvar på listan över intressanta böcker i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint skildrad sjukdom och mycket humor. Just sjukdomsbiten kände jag mer för än cyklandet :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!