söndag 25 augusti 2013

novellrunda

Novellvågen i bokbloggarhavet kluckar vidare med flera arrangemang - just nu är vi ett gäng som pratar kinesiska noveller på FB. Än finns det tid att hänga på, dessutom har Tina på Café de la nouvelle bjudit in till ett FB-evenemang där man kan diskutera de nominerade novellerna till Sveriges Radios Novellpris, superkul att de sociala medierna finns så att det geografiska avståndet mellan novellvänner blir oväsentligt.

Själv läser jag just nu Alice Munro, en av hennes tidiga novellsamlingar Tiggarflickan släpps av Atlas i höst och det passar bra att värma upp inför den med Kärlek Vänskap Hat, det är den fjärde novellsamlingen av henne som jag läser och det är hittills mästerligt. Böcker emellan tipsar om Båten som hon läst i sommar.

Kanske kan vi också hänga på Hannas novellördagar? Hon har kört novelltema några lördagar i rad på sin blogg Feministbiblioteket, jag har några teman på gång som passar framöver. Hur är det med alla er andra? Hänger ni på eller?

- en novellvåg i bokbloggarhavet -

8 kommentarer:

  1. Instämmer Anna!
    http://patrikenander.wordpress.com/2011/10/27/alice-munro-karlek-vanskap-hat/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst Brinnande livet också? Den var fin!

      Radera
  2. Undertecknad är ingen novellälskare, men denna av Munro gillade jag verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är snart halvvägs och hon håller verkligen stilen.

      Radera
  3. Ja, häng gärna på! Jag borde bestämma tema för nästa lördag. Jag har ju Tranans novellsamlingar i fokus så jag kör landtema. Men det går ju bra att hänga på utan att välja det land jag väljer!

    SvaraRadera
  4. Jag hade ju novelltema i förra årets julkalender. Nu är det förvisso ett tag kvar tills det är dags igen men jag funderar på om jag ska köra en rond två eller inte.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!